In bucatarie invatam cum se amesteca ingredientele, cum se combina aromele, cum se fierb sau se coc felurile de mancare preferate, cum uneori se varsa apa sau faina sau amestecul proaspat preparat, sau cum da laptele in foc si este curatat cu grija, cum fiecare lucru are locul lui si asta inca din copilarie. 81% dintre parintii din Bucuresti ii implica pe cei mici in activitatile din bucatarie, insa doar 52% dintre ei cred ca este important pentru dezvoltarea copiilor, fata de 66% la nivel global.
Un capitol important din studiul Life at Home Report lansat de IKEA Romania anul trecut a fost dedicat activitatii desfasurate de copii in bucatarie. Parintii care au raspuns chestionarului cantitativ online au declarat ca ii implica pe copii in activitati de tipul: strangerea mesei (46%), asezarea si decorarea mesei (46%), alegerea felurilor de mancare pentru toata familia – de la micul dejun, pranz sau cina (43%), despachetarea cumparaturilor acasa (41%), cumparaturi (33%), spalat vase (29%), pregatirea mancarii prin activitati precum taiatul legumelor, masurare, strecurat, amestecat (28%), pregatirea ustensilelor pentru gatit, alegerea ingredientelor (23%), sortarea si reciclarea deseurilor (21%).
„Ni s-au parut interesante raspunsurile date de parinti in chestionarul online din Life at Home Report, asa ca am fost curiosi sa aflam si ce cred copiii despre bucatarie. Rezultatul? Un workshop de gatit dedicat lor intr-un weekend din magazinul IKEA, in care pur si simplu i-am intrebat ce cred despre acest subiect. Raspunsurile lor au demonstrat interesul copiilor pentru lumea bucatariei, am avut parte de reactii pline de entuziasm si de multa implicare,” a declarat Daniela Stoican, PR Manager IKEA Romania.
In completarea studiului cantitativ, IKEA Romania a realizat si un studiu calitativ alaturi de copiii din magazinul IKEA din Bucuresti printr-o serie de focus–grupuri sub indrumarea Dr. Psiholog Carmen Anghelescu, desfasurate in perioada 26 – 27 februarie.
Intrebarile pentru copii s-au axat pe experienta lor la pregatirea meselor in bucatarie. Astfel, cei mici au raspuns la intrebari care au vizat: tipurile de activitati implicate in pregatirea mancarii (decizia asupra meniului, ingredientele necesare, listarea produselor pentru mersul la cumparaturi, organizarea muncii, rutinele de igiena, regulile pentru evitarea accidentelor in bucatarie), membrii familiei alaturi de care lucreaza de obicei, activitatile pe care le fac cel mai frecvent copiii in bucatarie.
Concluziile cercetarii sunt:
- Cei mai multi copiii sunt implicati de catre parinti la activitatile specifice pregatirii mancarii.
- Copiilor le face placere sa participe si stiu care sunt secventele si pasii in pregatirea mancarii.
- Cunosc felurile de mancare specifice pentru meniuri cotidiene si meniurile care se pregatesc pentru ocazii speciale.
- Cunosc care sunt alimentele sanatoase si care sunt de evitat. Toti copiii stiu ca legumele si fructele sunt necesare pentru sanatate si ca dulciurile sunt “nesanatoase”.
81% dintre copiii participanti la focus grup ajuta la pregatirea mesei in bucatarie, procentaj care coincide cu cel identificat in declaratiile parintilor din Bucuresti, respondenti la intrebarile din studiul Life at Home Report. Copiii care participa foarte rar sau niciodata la activitatile din bucatarie (19%) s-au aratat insa curiosi si interesati sa participe la atelierele de gatit. Multi dintre acestia nu ajung in bucataria de acasa deoarece parintii au un ritm de viata alert si copiii sunt putin timp acasa. Ei iau masa la gradinita sau la servicii de afterschool.
„Specialistii in dezvoltarea copiilor recomanda ca incepand de la varste mici copiii sa participe si sa fie angajati in activitatile gospodaresti, mai ales la activitatile din bucatarie si la pregatirea meselor. In bucatarie, copiii se initiaza in viata cotidiana a familiei, invata si isi exerseaza abilitatile motorii, mentale si emotionale: isi imbogatesc cunostintele, isi imbogatesc vocabularul si sistemele de relationare sociala. Copiii invata sa-si focalizeze atentia pe ceea ce fac, sa dezvolte planuri si strategii pentru a rezolva si efectua o sarcina (participa la decizia meniului zilei, organizeaza listele de cumparaturi etc.). Inteleg relatiile matematice prin masuri si unitati de masura si operatiile aritmetice de baza. In bucatarie copiii efectueaza primele experiente legate de procesele fizice si chimice (topire,fierbere, amestecuri, reactii de combinare a substantelor). In activitatile desfasurate pentru pregatirea meselor, copiii invata si elemente estetice in decorarea si aranjarea meselor,” a completat Dr. Psiholog Carmen Anghelescu.