[imagebrowser id=699]Prima faza a adolescentei este pubertatea si se instaleaza odata cu aparitia primelor caractere sexuale. Ea se caracterizeaza printr-o energie vitala puternica, dar si printr-o restructurare a organismului.
La varsta pubertatii au loc schimbari rapide in activitatea glandelor endocrine, ce se rasfrang asupra maturizarii organelor sexuale primare si secundare.
Modificarile preocuparilor, intereselor, a atitudinilor si emotiilor sunt in continua dezvoltare spre varsta matura, dar intr-un timp mai lent.
Cauzele schimbarilor din adolescenta
Modificarile aparute in perioada pubertatii se datoreaza unor factori interni de natura neuroendocrina, dar si conditiilor de mediu biofizic si social.
1. Rolul sistemului nervos
Fenomenele de sexualitate sunt reglate si dirijate de catre scoarta cerebrala prin intermediul hipotalamusului ( regiunea unde sunt centrii nervosi reglatori ai functiei genitale si ai starilor emotionale inrudite ).
Pubertatea precoce este cauzata de secretia timpurie a hormonilor gonadotropi. La fetite, menstruatia apare inainte de termenul normal, iar procesele de maturatie au loc mai repede. La baieti, sistemul osos se dezvolta mai rapid, se produce o crestere in greutate si in inaltime, dezvoltarea organelor sexuale, aparitia parului pubian.
Exista si cazuri de infantilism sexual, cauzat de o hipofunctie a glandelor sexuale. Acesta se manifesta prin faptul ca organele genitale interne sunt infantile. La fete nu apare menstrutia, sau apare tarziu, in jurul varstei de 17 ani, nu cresc mamelele. La baieti putem intalni uneori chiar lipsa totala a testiculelor.
Sistemul nervos este important in desfasurarea fenomenelor de sexualitate. Tulburarile sexuale functionale sunt de natura psihogena de cele mai multe ori. Timiditatea, teama, socul emotiv, starile afective influenteaza activitatea sexuala.
2. Rolul glandelor endocrine
Hormonul de crestere stimuleaza cresterea, dezvoltarea taliei, a membrelor, iar in jurul varstei de 22 de ani se termina cresterea in inaltime.
Hormonii gonadotropi determina dezvoltarea glandelor sexuale ( ovarele – la femei si testiculele – la barbat ). Glandele ating maturitatea la pubertate.
Prezenta in exces a hormonului gonadotrop duce la o dezvoltare sexuala precoce.
Daca hormonul de crestere nu este anihilat la timp, corpul continua sa creasca in special la nivelul membrelor inferioare. Intrarea precoce in functiune a glandelor duce la stoparea cresterii, iar corpul ramane de talie mica.
Hormonii sexuali sunt implicati in complexul neuro-psiho-afectiv de la baza vietii sexuale. Impregnand sistemul nervos, ei conduc la starea de erotizare a individului.
La baiat, aceasta stare se exercita prin umplerea veziculelor seminale cu sperma si nevoia fiziologica de a le goli. Erotizarea este un fenomen complex, in care se iveste atractia catre sexul opus. Imaginatia, senzatiile tactile, vizuale, olfactive intervin in nasterea emotiei erotice specific umane.
La femeie, erotizarea se afla in concordanta cu ciclul menstrual, cu maturizarea ovulelor.
Tensiunea sexuala reprezinta un fenomen complex, in care imaginatia are un rol foarte important. Tensiunea erotica slabeste sau se mareste in functie de gradul in care preocuparile sexuale stapanesc gandurile cuiva, dand frau liber imaginatiei. Multi dintre noi suntem insa sustrasi de la preocuparile sexuale prin activitati profesionale, sportive, artistice, intelectuale.
3. Rolul factorilor de mediu
Aspectele biologice sunt importante pentru interpretarea corecta a problemelor ce pot aparea la varsta adolescentei. Putem sti astfel starea sanatatii organismului , a aparatului genital in diferite perioade de varsta ale copilului. Nu este insa suficienta doar cunoasterea aspectelor biologice mentionate mai sus.
Toti oamenii poarta amprenta influentelor mediului social si educativ in care traieste.
Pavlov sustinea: „ modul in care se comporta omul si animalul este conditionat nu numai de proprietatile innascute ale sistemului nervos, ci si de influentele care actioneaza si au actionat asupra organismului in timpul existentei sale individuale, depinzand, prin urmare, de educatie sau de invatare, in sensul cel mai larg acordat acestor notiuni. ”
Mediul social in care traieste omul ii imprima acestuia anumite particularitati. Unitatea dialectica esentiala de care trebuie sa tinem cont cand este vorba despre studiul vietii oamenilor este raportul dintre om si societate.
Mediul social ca factor al dezvoltarii umane este intr-o permanenta transformare. Influenta mediului social asupra dezvoltarii psihice si fizice a omului incepe de la nastere si continua pe toata durata vietii.
In primii ani de viata, familia are rolul cel mai important in dezvoltarea copilului. Apoi, rolul principal il vor avea scoala si alte institutii educative: cinematograful, teatrul, literatura, artele.
Sexualitatea tinerilor, care poate fi mai precoce sau mai tardiva, este supusa de asemenea influentelor mediului social in care traiesc.
Exista multi factori ce pot actiona asupra tinerilor pentru formarea unui comportament civilizat, sau pentru stabilirea unor relatii normale intre sexe: lectura, radioul, televiziunea, cinematograful, revistele, teatrul, spectacolele culturale, reproducerile de arta, grupurile de tineri.
Daca tanarul este indrumat atent de parinti si de scoala, atunci toate aceste lucruri pot avea o influenta pozitiva asupra adolescentului.
Maturizarea sexuala biologica nu este automata si nu are un rol esential in dezvoltarea omului. Acest rol il detine educatia, conditiile de mediu, influentele pe care le au adultii asupra copilului pentru a-i dezvolta trasaturile morale cerute de societate.
Educatia este un proces de baza in formarea omului, cu rolul de a dezvolta nu doar calitatile fizice, intelectuale, ci si pe cele afective, morale si de caracter.
Sursa foto: vipdictionary.com si smabehavioral.org