Odata inscrisi la scoala, copiii se grupeaza in doua tabere – unii motivati sa invete si altii lipsiti de astfel de preocupari.
Potrivit psihologilor, rolul parintelui este esential pentru motivarea copilului si directionarea acestuia spre invatare. Chiar daca in mare parte parintii arunca responsabilitatea in „curtea” profesorului, cei sapte ani de acasa si nevoia de cunoastere se dobandesc din mediul familial.
Strategiile didactice nu gasesc intotdeauna cel mai bun raspuns la intrebarea elevilor „de ce trebuie eu sa invat?” Tocmai de aceea, parintii trebuie sa le explice pas cu pas acest procedeu necesar pentru educarea lor de mai tarziu, pentru dobandirea abilitatilor profesionale, stimuland jocul de rol si empatia.
Exemplul parintilor are de cele mai multe un rol esential pentru crearea conduitei invatarii. De multe ori, parintii se folosesc de propria ascensiune in cariera pentru a le da exemplu copiilor. In cazul in care parintii nu sunt multumiti de reusitele profesionale ii pot sugera copilului cum anume s-ar comporta daca ar fi pusi in locul copilului si de ce anume ar face asta.
A trece de la stadiul „obligat sa invete” la „motivat sa invete” reprezinta un pas important in evolutia relatiei parinte copil, dar si intelegerea semnificatiilor scolare. In acest mod, copilul nu va invata doar pentru ca asa i se cere la scoala de catre profesor sau pentru a lua o anumita nota, ci pentru crearea propriei sale personalitati, definindu-se ca persoana.
Fiind incapabili sa le ofere cel mai bun exemplu, parintii apeleaza de foarte multe ori la pedepse. „Nu mai ai voie sa iesi afara din casa doua zile” sau „iti interzic sa iti mai vezi prietenii” ori chiar mai rau, aplicarea pedepselor fizice – toate nu reprezinta o solutie pentru a motiva copilul sa invete. Din contra, se poate starni inversunarea acestuia impotriva scolii privita ca fenomen marcant al existentei sale actuale, considerand-o singura responsabila pentru dezamagirile si pedepsele aplicate.
Comunicarea cu propriul copil reprezinta singura solutie favorabila stimularii motivatiei. Chiar daca feed-back-ul nu este intotdeauna cel favorabil nu il certati si incercati sa depistati cauza care a produs o nota proasta ori o atitudine necorespunzatoare.