Evaluarea poate fi pentru cei mai multi dintre elevi un motiv de teama si ingrijorare, ce se manifesta printr-o perioada destul de stresanta.
Nimanui nu ii place sa fie testat, notat ori ascultat, mai ales la materia pe care nu o prefera. Cu toate acestea, profesorii au rolul de a efectua o serie larga de metode de evaluare. Testele initiale, evaluarea sumativa ori cea de final au rolul de a stabili punctul de plecare in educatia copilului si mai ales punctul de oprire.
Indiferent de modul in care profesorii aleg sa isi evalueze elevii, aceasta metoda este deosebit de importanta. Mai inainte de a porni impreuna in lungul drum al studiului, profesorul are datoria de a stabili care este nivelul general al clasei, dar si deprinderile intelectuale ale fiecarui elev. Fie ca aleg sa isi testeze elevii prin lucrari de control ori pur si simplu printr-o recapitulare efectuata la inceput de an scolar ori de semestru, profesorii trebuie sa puna accent pe aceasta metoda de evaluare, reusind astfel sa isi adapteze stilul de predare/invatare nevoilor concrete ale fiecarui elev.
Chiar daca acest tip de evaluare initiala este lasat la aprecierea fiecarui profesor, exista pareri potrivit carora testarile initiale nu ar trebui notate decat pur orientativ, fara ca notele sa conteze la media finala a elevului.
Evaluarea sumativa sau evaluarea efectuata pe parcurs reprezinta o alta metoda prin care cadrele didactice se asigura de reusita muncii depuse. Aceasta se poate realiza prin lucrari de control, recapitulari la inceputul fiecarei lectii, notari pe parcurs ori, pur si simplu, prin reusita temelor de acasa. De aceasta data notele vor trebui trecute in catalog, contribuind la incheierea mediei finale.
Evaluarea finala are rolul de a stabili cantitatea de informatie acumulata de elev. Aceasta se realizeaza prin teze, lucrari finale ori examene nationale de genul examenului de capacitate ori a celui de bacalaureat. Intr-o astfel de situatie, evaluarea elevului este mult mai complexa, fiind realizata la sfarsitul unui ciclu de studiu.
Rolul evaluarii nu ar trebui sa se identifice cu simpla procedura de notare. In acest fel atat elevii, cat si parintii vor cunoaste nivelul intelectual al copilului, deficitul informational si cum anume ar trebui sa isi completeze informatia in asa fel incat sa faca fata cerintelor societatii in care traieste si se dezvolta.