Gradinita reprezinta punctul de plecare in viata oricarui scolar, fiind un precursor in educatia sa. In ultima vreme, autoritatile pun din ce in ce mai mult accentul asupra obligativitatii acesteia, fiind un mod prin care copilul va fi pregatit pentru a face fata cerintelor destul de ridicate ale scolii.
Cele mai noi reglementari legislative sunt de pare ca gradinita va trebui sa fie introdusa in mod obligatoriu incepand cu varsta de cinci anisori. Pana la aceasta varsta parintii pot opta intre a-si tine copiii acasa ori a-i incadra intr-o astfel de colectivitate, la grupele mai mici.
Beneficiile gradinitei sunt destul de numeroase. Integrarea in colectivitate, dar si informatia primita in primii ani de viata intr-un asemenea spatiu educational reprezinta cheia reusitei in viata de scolar.
Prin inscrierea copilului la gradinita inca de la cele mai mici varste parintii nu fac altceva decat sa ii asigure acestuia o comunicare permanenta cu alti copii de aceeasi varsta, integrandu-se astfel mult mai usor in colectivitatea de elevi, obisnuindu-se in acelasi timp sa faca fata si tuturor supararilor ce se ivesc intr-o comunitate mai numeroasa.
De asemenea, gradinita ii va asigura prima sustinere institutional educativa, fiind un mod prin care copilul va fi educat si pregatit pentru nevoile scolii. Activitatile desfasurate in cadrul unei gradinite sunt destul de numeroase. Copilul va picta, va canta, va spune poezii, va sti sa identifice literele de mana ori de tipar, va capata cateva abilitati de conversatie intr-o limba de circulatie internationala, va cunoaste cifrele si va face, probabil, cele mai simple adunari sau scaderi. Cu toate acestea, gradinita este gandita in asa fel incat copilul sa se bucure de fiecare moment, fiind excluse temele lungi si chinuitoare ale scolii, putandu-se juca cu ceilalti copii mare parte a vremii.
Fiind inscris la gradinita, copilul va putea participa la orele de muzica, dans, balet ori teatru. In acest fel, parintii vor putea mult mai usor sa le identifice talentele si inclinatiile artistice.
Chiar daca numarul activitatilor ce pot fi realizate intr-o gradinita este destul de mare, psihoterapeutii recomanda o limitare a acestora, fiind de parere ca o supraaglomerare a activitatii zilnice a unui prescolar poate genera o serie larga de probleme emotionale pentru cel mic.