Efectul Pygmalion in educatie este foarte important pentru ca in acest mod micii scolari vor putea sa fie ghidati mult mai usor catre performantele scolare.
Atunci cand profesorii pun o anumita eticheta unui elev il vor putea orienta usor catre asteptarile lor. Cu alte cuvinte, efectul Pygmalion in educatie functioneaza fie in sens pozitiv, fie negativ. Ori de cate ori profesorii isi vor incuraja elevii, spunandu-le ca asteapta din partea lor performante scolare inalte, mai mult ca sigur acestia, treptat, vor putea sa atinga asteptarile lor. Nu trebuie sa contestam faptul ca acest efect functioneaza si in sens invers. Ori de cate ori profesorii vor descura elevii, comunicandu-le ca nu vor atinge niciodata nivelul de performanta cerut de catre ei, mai mult ca sigur astfel de lucruri se vor si intampla.
Asadar, atunci cand un profesor ii spune unui elev ca este foarte bun la invatatura, avand capacitati intelectuale destul de ridicate, mai mult ca sigur acesta va incerca sa demonstreze ca cele spuse de profesor sunt adevarate. Ori de cate ori profesorul il vede incapabil sa atinga performantele sale, catalogandu-l drept un elev slab, desi poate doar subiectiv, copilul, treptat, isi va orienta nivelul de educatie in acest sens. „Esti un elev slab, nu te vei ridica niciodata la asteptarile mele!” – sunt spusele unui profesor care foloseste efectul Pygmalion in sens negativ.
Si cum scopul oricarui sistem de invatamant este unul pozitiv, ghidat de dorinta de invatare si de asimilare a cunostintelor necesare pentru profesie si nu numai, efectul Pygmalion in educatie va trebui folosit in sens pozitiv atat de catre profesori, cat si de catre parinti. Tocmai de aceea, parintii vor trebui intotdeauna sa isi caracterizeze copiii ca fiind unii foarte buni, beneficiind de un nivel IQ destul de ridicat. Laudele primite atat din partea profesorilor, cat si din partea parintilor vor putea sa ii ajute pe copii sa se dezvolte pozitiv din punct de vedere intelectual.
Asadar, efectul Pygmalion nu se prezuma a fi folosit doar in mediul scolar, ci in relatiile si interactiunile dintre semeni.