Intre al doilea si al treilea an de viata, copilul tau face progrese fantastice. Devine autonom, se poate imbracat si dezbraca singur, invata sa se duca la olita sau direct la baie, imita activitatile celor mari si poate face o multime de lucruri.
Abilitatile motorii se dezvolta foarte mult in aceasta perioada. Deja un copil care a trecut de cea de-a doua aniversare poate prinde si arunca o minge fara probleme, merge cu tricicleta, invata sa tina carioci si creioane intre degete, nu in pumn, adora sa se joace cu plastilina si sa faca forme si poate decupa chiar daca nu foarte precis inca, urmand oarecum un contur vizibil trasat (cu linii groase).
Invatam concepte noi
Copilul de 2-3 ani se poate concentra mai mult timp pe o activitate data si incepe sa inteleaga cateva concepte importante – cum ar fi cel legat de cantitate. Acum invata ca exista unul si mai multe (dar inca are probleme sa inteleaga cantitati intermediare, 2, 3, 4 etc). Daca a fost invatat culorile, acum incepe sa le deosebeasca fara probleme – poate sorta obiecte de culori si forme diferite.
Juniorul tau face progrese semnificative si in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului. Daca a fost suficient stimulat si incurajat in acest sens, vorbeste in propozitii simple, de 2-3 cuvinte, exprimand ceva ce observa sau doreste, raspunde la cerintele adultului (adu mingea rosie!) si poate incerca sa redea fragmente dintr-un cantecel cu o linie melodica simpla.
Spre cea de-a treia aniversare, incepe si perioada lui ”de ce?”. Intrebarea repetata obsesiv apare la copiii care au facut progrese in dezvoltarea limbajului, iar curiozitatea este si ea pe masura. Raspunde cu rabdare la intrebari, folosind cuvinte si explicatii reale, chiar daca pe intelesul lui. Spune-i ”aceasta este o pisica”, nu ”uite-o pe ”miau”, nu folosi diminutive si abtine-te sa repeti formularile lui gresite, chiar daca sunt ”adolabile”, pentru a stimula dezvoltarea limbajului si a nu-i inhiba progresele.
Ce jucarii sa ii cumperi
Copiii de 2-3 ani sunt interesati de jucariile mari, dar nu in acelasi mod in care acestea le starneau interesul cand erau bebelusi – ei vor jucarii mari si complexe la aceasta varsta. Camioane, trenuri, jocuri de constructie cu piese mari, jucarii care imita activitatile, seturi pentru bucatarii, aspirator, garaj sau parcare auto, telefoane functionale, nu doar cu butoane in relief, fara functionalitate, ferma cu animale in miniatura.
Pentru aceasta varsta foarte potrivite sunt puzzle-urile cu 3-4 piese mari, eventual in combinatia puzzle si carte de povesti. Inelele de plastic colorate, cu dimensiuni diferite, care se asaza pe suport conic il pot invata pe cel mic culorile, dar si notiunea de mai mic, mai mare. Jocurile de memorie, pentru care trebuie sa faca perechi (de animale, de obiecte, de fructe de aceeasi culoare) il ajuta foarte mult la aceasta varsta.
Jucariile care sa il invete sa sorteze forme si culori si obiecte apartinand unor clase diferite ii stimuleaza foarte mult abilitatile si-l pregatesc pentru gradinita, unde va aprofunda toate aceste notiuni invatate in joaca.
Jucarii care sa dezvolte manualitatea sunt si ele foarte apreciate de copii – jucarii cu margele sau bile pe care trebuie sa le lipeasca (doar sub supravegherea voastra, caci exista inca riscul sa le inghita), seturi de pictat cu degetelele, carticele in care trebuie sa lipeasca abtibilduri – toate ii vor retine atentia minute bune, il vor distra si il vor ajuta sa invete in joaca.