Conform studiilor internationale, creierul bebelusilor este receptiv la o multime de stimuli. Creierul micutilor in dezvoltare cere interactiune continua cu adultii, din care rezulta o gandire bogata si un limbaj corect.
Ultimele studii demonsreaza ca neuronii nu se dezvolta atat de eficient precum ar trebui, daca micutul nu este expus la stimuli. Iar aceasta stimulare este bine sa fie constanta si sa se petreaca si cat de mai devreme posibil. Copiii trebuie expusi noilor experiente cat mai des, astfel incat acestia sa ajunga la gradinita si la scoala cu abilitati dezvoltate de limbaj.
Datele studiilor indica faptul ca familiile nu mai petrec atat de mult timp stand de vorba, petrecand mai mult timp la masa, impreuna, avand convesatii pe teme diverse. Aceasta este problema secolului in care traim.
Viata contemporana cere sacrificii, deoarece suntem intr-o continua fuga, totul se rezuma la munca, evenimentele la care trebuie sa participam si se pare ca mai ramane foarte putin timp si pentru conversatii.
Se pare ca cei mici invata cel mai bine atunci cand sunt angrenati intr-o activitate sau intr-o interactiune cu un adult care ii sprijina si le ofera suport. Limbajul are o importanta cruciala in acest mediu de invatare oral.
Activitatile de la scoala se pot invarti in jurul unor jocuri active care au la baza experienta intre colegi. Aceasta se va observa ca va creste capacitatea de limbaj a copiilor dar si abilitatile de scriere. Bineinteles ca o mare importanta in cresterea capacitatilor limbajului o are si lectura.
S-a demonstrat ca micutii cu capacitati slabe in limbaj intampina greutati in clasele a-III-a si a-IV-a, cand nevoia de a citi cat mai cursiv si mai repede pe texte avansate, este mai mare. Deficitul de vocabular ii impiedica pe acesti copii sa acumuleze informatia necesara care ii poate ajuta in viitor.
De ce este important?
Atunci cand abilitatile in limbaj nu sunt foarte sofisticate, este mult mai greu pentru copil sa invete sa citeasca sau sa scrie, si cu atat mai greu sa si priceapa ceea ce invata. Toate acestea se adauga la frustrarile copiilor, care vor incepe sa creada ca ei nu pot invata eficient si ca nu pot fi in stare sa comunice nevoile pe care le au.
Frustrarea la copii poate conduce la sentimente de scadere a stimei de sine dar si la o schimbare a comportamentului. De multe ori suntem tentati sa credem ca deoarece un bebelus este nascut fara aceasta capacitate de a vorbi, a merge si a intelege ca nivelul la care o fac adultii, acestia sunt aproape neajutorati.
Dar nu este asa! Parintii nu trebuie doar sa-i hraneasca si sa le schimbe scutecele. Este datoria lor sa le vorbeasca constant celor mici si sa le dezvolte capacitatea de limbaj.