Acest articol este al patrulea din seria de 4 articole “Bebelusul Bilingv”, in care specialisti in educatie timpurie discuta informatii valoroase despre stimularea inteligentei bebelusului.
Mai multe detalii pe www.HelenDoron.ro
Stapanirea unei limbi ramane unul dintre cei mai clari indicatori ai abilitatii intelectuale, iar cunoasterea de limbi straine afecteaza in mod direct intelectul si comportamentul.
Asimilarea lingvistica timpurie lingvistica modeleaza si alte forme de dezvoltare cognitiva la copii.
Bebelusii aud si invata sunete inca din perioada in utero. Invatarea unei limbi se accelereaza odata ce bebelusul s-a nascut. Instinctele de asimilare a unei limbi ii inspira pe bebelusi sa invete sintaxa limbii native si un vocabular de aproximativ 5000 de cuvinte in primii 5 ani de viata. Acest tipar de invatare a limbii afecteaza dezvoltarea cognitiva a bebelusului in mai multe feluri.
Invatarea unei limbi straine promoveaza invatarea de concepte. Pe masura ce bebelusul invata cuvinte, ei invata de fapt concepte si modul in care exista acestea in lumea din jurul nostru. Spre exemplu, atunci cand un bebelus incepe pentru prima data sa foloseasca cuvantul “caine”, poate chiar avand in fata lui cainele familiei la care sa se raporteze, acesta invata nu numai cuvinte pentru vocabularul sau, ci si ceea ce inseamna conceptul de “caine”. Atunci cand se adauga o limba straina de la cele mai mici varste, bebelusul invata in mod natural sa gandeasca in ambele limbi, cea materna (a parintilor) si cea “straina”(asimilata).
Cand procesul de invatare a unei limbi straine se desfasoara in perioada maxima de asimilare lingvistica, sansele sunt foarte ridicate ca bebelusul sa asimileze cea de-a doua limba ca si o a doua limba materna. Prin comparatie, atunci cand copilul invata la gradinita sau la scoala o alta limba decat cea materna, capacitatea de asimilare este redusa, in special dupa varsta de 6 ani, iar creierul copilului va trata acea limba straina noua ca fiind separata de vorbirea sa obisnuita.
Astfel, un bebelus bilingv invata sa gandeasca in doua limbi diferite, iar capacitatile sale cognitive sunt crescute considerabil in comparatie cu bebelusii monolingvi, care cunosc doar limba materna.
Aceste rezultate sunt masurate de catre specialisti in educatie timpurie cu experienta de peste 50 de ani in domeniul Inteligentei Bebelusilor. Pentru mai multe informatii, va puteti ghida dupa sursele mentionate la finalul acestui articol.
Rezultatele obtinute de specialisti sugereaza ca abilitatea copiilor de a indeplini si de a se adapta la anumite sarcini depinde in mare masura de abilitatea lor a asimila si de a utiliza o limba in plus fata de cea materna.
Comparand copiii bilingvi cu cei monolingvi, se pot observa urmatoarele: copiii bilingvi manifesta mai multa creativitate, exceleaza la solutionarea de probleme, comunicarea lor orala si scrisa este mai complexa si mai inventiva, afiseaza o asimilare mai buna a gramaticii, obtin rezultate mai bune la anumite teste de inteligenta.
Bebelusii se nasc cu o nevoie naturala, inerenta de a invata, care functioneaza ca un mecanism de supravietuire. Prin ceea ce asimileaza de la adulti si de la mediul din jurul sau, bebelusul isi va modela propriul set de cunostinte si de informatii, dupa care se va ghida in dezvoltarea sa.
La nastere, fiecare copil este o carte nescrisa cu potentialul de a-si atinge capacitatea intelectuala maxima. Stimularea timpurie a bebelusului prin activitati specifice vitezei lor de dezvoltare este esentiala pentru persoana care va deveni pe viitor, pentru modul in care va asimila infomatii, pentru adaptabilitatea sa si pentru modul in care se va integra ca si adult in societatea viitorului.
Lingvistul Helen Doron a incorporat in metoda sa aceste descoperiri.
Metoda Helen Doron Early English, a fost dezvoltata in recunoasterea necesitatii de a invata limba engleza cat mai eficient, conform teoriei ca invatarea unei limbi poate fi cea mai complicata functie pe care creierul o poate indeplini.
De peste 30 de ani in intreaga lume, doua milioane de copii au invatat limba engleza prin metoda Helen Doron si au beneficiat de dedicare continua si de excelenta in educatie.
Mai multe detalii, pe www.HelenDoron.ro
Surse:
– Doman, Glenn J., “How To Multiply Your Baby’s Intelligence”, 2005
– Doron, Helen, “The Music of Language”, 2010
– Clark, Eve V., seria “Language and Conceptual Development”, lucrarea “How language acquisition builds on cognitive development”, Departmentul de Lingvistica, Universitatea Stanford, California, S.U.A.
– http://www.livestrong.com/article/93181-effects-language-cognitive-development/