Ca părinţi, deseori ne întrebăm dacă ceea ce face puiul nostru este în acord cu vârsta cronologică pe care o are şi, ca să avem un termen de comparaţie, tragem cu ochiul la copiii de aceeaşi vârstă. Este, într-adevăr, un reper, însă trebuie să ţinem cont de faptul că fiecare copil are propriul său ritm de dezvoltare.
Astfel, specialiştii au creat -în mod ştiinţific- anumite inventare, liste de comportamente pe care orice copil normal dezvoltat trebuie să le achiziţioneze la anumite vârste specifice.
Din punct de vedere psihomotor, un copil cu vrsta cuprinsă între 2-3 ani ar trebui:
-să aibă reflexul sfincterelor format;
-să meargă singur la oliţă;
-să urce şi să coboare scările;
-să se joace cu alţi copii;
-să se orienteze în spaţiul obişnuit;
-să construiască cuburi;
-sa înceapă să danseze;
-să privească imaginile unei cărţi şi să le înţeleagă;
-să ajute la îmbrăcat şi dezbrăcat;
-să cunoască animalele după imagini;
-să numească părţile corpului sau;
-să numească obiecte din jur;
-să numere până la 2-3;
-să aibă un vocabular de sute de cuvinte;
-să mulţumescă atunci când i se da ceva;
-să povestească scurte istorioare.
Din punct de vedere emoţional, un copil cu vârstă cuprinsă între 2 şi 3 ani ar trebui:
– să dezvolte o gama mai largă de abilităţi de exprimare şi afirmare proprie;
– să câştige un anume control emoţional;
-să îşi apere„posesiile”;
-să exprime stări de dispoziţie construite şi schimbări de dispoziţie;
-să înceapă să prezinte diferite temeri;
-să îşi poată controla tot mai mult exprimarea emoţiilor;
-să participe la activităţi de grup;
-să îşi cunoască identitatea de gen.
Mirela Tiganas
Psiholog clinician specialist/psihoterapeut
Tel.: 0751291115
www.psymind.ro
mirela.tiganas@gmail.com
Bibliografie:
Fisede de dezvoltare psihomotorie Timişoara
„Psihologia copilului mic”, Mihaela Minulescu, Ed. Psyche, Bucureşti, 2003