Ca părinţi, deseori ne întrebăm dacă ceea ce face puiul nostru este în acord cu vârsta cronologică pe care o are şi, ca să avem un termen de comparaţie, tragem cu ochiul la copiii cu aceeaşi vârstă.
Este, într-adevăr, un reper, însă trebuie să ţinem cont de faptul că fiecare copil are propriul său ritm de dezvoltare. Astfel, specialiştii au creat -în mod ştiinţific- anumite inventare, liste de comportamente pe care orice copil normal dezvoltat trebuie să le achiziţioneze la anumite vârste specifice.
Din punct de vedere psihomotor, un copil cu vârsta cuprinsă între 3-4 ani ar trebui:
-să-şi spună numele şi prenumele;
-să-şi ţină echilibru pe un picior timp de 5-7 secunde;
-să sară la distanţă;
-să se îmbrace singur sub îndrumare;
-să asambleze figuri (puzzel-uri);
-să arate nasul, ochii, gura;
-să deseneze cercul şi crucea;
-să denumească anumite obiecte, precum „cheia”, „cuțitul”, „moneda”, „lingura”;
-să recunoască, dintr-o serie de două linii, linia mai lungă;
-să construiască un pod, după model;
-să execute 3 comenzi;
-să arate tot atâtea obiecte, câte degete i se arată;
-să repete o serie de 4 cifre;
-să povestească după imagini;
-să povestească scurte istorioare.
Din punct de vedere emoţional, un copil cu vârsta cuprinsă între 3 și 4 ani:
– iubeşte să se joace cu ceilalţi copii; dacă nu are un partener de joacă, îşi poate imagina unul;
– relaţiile cu ceilalţi copii, devin, astfel, participative;
-nu mai este atât de dominator;
-interacţionează foarte mult şi îi place să se joace „de-a adultul”;
-îşi dezvoltă răbdarea;
-ştie să-şi aştepte rândul;
-împarte jucăriile cu ceilalţi copii;
-începe să se joace „de-a…..”;
-cunoaşte şi poate diferenţia emoțiile de bază.
Mirela Tiganas
Psiholog clinician specialist/psihoterapeut
Tel.: 0751291115
www.psymind.ro
mirela.tiganas@gmail.com
Bibliografie:
Fişe de de dezvoltare psihomotorie Timişoara
„Psihologia copilului mic”, Mihaela Minulescu, Ed. Psyche, Bucureşti, 2003