În luna septembrie, mulți copii vor începe acomodarea la grădiniță sau la creșă, un proces pe care părinții îl percep drept dificil și care naște numeroase îngrijorări. Acest proces poate fi gestionat cu succes printr-o bună colaborare între părinți și personalul de la grădiniță.
Adaptarea în colectivitate este un proces continuu, ce începe odată cu nașterea și se desfășoară pe durata întregii vieți a omului.
Prima etapă a adaptării se consumă în relaționarea copilului cu membrii familiei și, ocazional, cu alți copii sau cu persoane cu care intră în contact în timpul vizitelor, plimbărilor etc.
Următoarea etapă de adaptare în colectivitate este acomodarea la grădiniță sau la creșă. În cadrul acestei etape, copilul este nevoit să răspundă noilor reguli și interdicții pe care nu întotdeauna le înțelege suficient de bine la început. Însă, pe măsură ce copilul crește, activitățile din grădiniță îi pot aduce satisfacții variate precum noi cunoștințe, noi abilități, noi jocuri individuale și de grup, formarea primelor relații de prietenie etc.
Cum susține personalul din grădiniță adaptarea copilului în colectivitate
Adaptarea la grădiniță presupune o schimbare a regimului de viață de familie. În noul mediu de la grădiniță, copilul se bucură de o libertate mai mare de acțiune și de atenție din partea pedagogilor care îi întăresc percepția că el se află în centrul tuturor preocupărilor persoanelor care îl încojoară.
Comunicarea verbală și nonverbală cu copilul, antrenarea în jocul acestuia, gesturile afectuoase, aprecierile pentru reușitele sale și îndemnurile pentru acțiuni noi constituie un aport important pentru dezvoltarea cogniției copilului și a componentelor emoționale, motivaționale, comunicaționale și de adaptare la mediul înconjurător. Grădinița urmărește toate aceste obiective și le realizează într-un mod cât mai apropiat de cerințele mediului în care copilul va activa ulterior (mediul școlar, universitar și profesional).
Dificultăți de acomodare și gestionarea lor
Părinții știu că procesul de acomodare a copilului în colectivitate nu este întotdeauna la fel de ușor pe cât ni-l dorim. Acesta reprezintă o provocare dificilă în special pentru copiii cu vârstă mică, ei acceptând greu despărțirea de mamă sau de persoanele care au fost implicate îndeaproape în îngrijirea lor.
Pedagogii au observat că există mai multe forme de adaptare a copilului în colectivitate. Adaptarea foarte bună se observă atunci când copilul acceptă ușor relațiile cu educatoarea și cu colegii lui, este interesat de activitățile desfășurate la grădiniță și se desparte ușor de persoana care l-a însoțit.
Adaptarea dificilă și tensionata este considerată atunci când copilul nu acceptă despărțirea de mama sau de persoana care îl însoțește, plânge și refuză să stabilească un contact cu educatorii, este negativist și chiar agresiv, se simte abandonat și nefericit.
Din experiența educatorilor Grădiniței Princess Baby Care din București, precum și conform studiilor de specialitate, acomodarea poate dura de la 4 până la 8-10 sâptămâni pentru copiii de vârstă mică (1-3 ani), în timp ce pentru o parte dintre copiii cu vârstă preșcolară, deși scade în intensitate după 4-5 săptămâni, poate dura până la 8-9 săptămâni. Un rol important în procesul de acomodare a copilului în colectivitate îl are familia și modul în care gestionează procesul din mediul familial.
Din observațiile educatorilor Grădiniței Princess Baby Care, adaptarea dificilă este mai frecventă la copiii unici în familie ori la copiii părinții cărora manifestă o grijă exagerată, îngrădind libertatea de acțiune a copilului și formând o depedență exagerată față de persoanele care îl îngrijesc.
De asemenea, copiii mai sensibili și cu trăsături emoționale mai intense acceptă mai greu despărțirea de mama, percepând ușor separarea ca pe un abandon. În cazul unui copil care are această teamă, este important ca mama să îi explice și să îi sublinieze de fiecare dată că, după ce îl lasă la grădiniță, vine ulterior să îl ia și că nu există pericolul abandonului.
Unii părinți ajung să renunțe la creșă/grădiniță, pierzând din vedere rolul deosebit al acestora în dezvoltarea capacităților cognitive și de socializare necesare vieții școlare. Ce trebuie să știe părinții este că orice dificultate de acomodare la grădiniță poate fi depășită prin colaborarea cu personalul de la grădiniță.
Astfel, grădinița constituie terenul cel mai favorabil pentru dezvoltarea unor însușiri de personalitate, de caracter și de atitudine ale copilului, precum: spiritul de colaborare, activitatea independentă, încrederea în capacitățile sale, altruismul, empatia și ajutorul reciproc.
Urmăriți site-ul gradinita-princess.ro și pagina de Facebook Gradinita Princess / Cresa Princess Baby Care pentru a fi la curent cu noutățile grădiniței.
Despre Grădinița Princess Baby Care:
Grădinița Princess Baby Care este o grădiniță din București care aplică metode interactive inovative de educație, bazate pe jocul didactic. La creșa din cadrul instituției pot veni copilași începând cu vârsta de un an. Pentru asigurarea unui proces educațional de calitate, grupele au maxim 10 copii: Grupa Baby (0-2,5 ani), Grupa Mică (2,6-3,6 ani), Grupa Mijlocie (3,7-5 ani) și Grupa Mare (5-6 ani).
Trecerea copiilor în următoarea grupă se face nu doar conform criteriului de vârstă, ci și în urma evaluării fiecărui copil. Dacă cel mic nu este pregătit din punct de vedere psihologic să meargă într-o altă grupă, deși vârsta i-o permite, se face o trecere treptată pe o durată de timp în funcție de evoluția copilului.
Echipa Grădiniței Princess Baby Care este formată din educatori, asistentă educatoare, asistent medical, medic pediatru și un psiholog.