De câțiva ani, aud constant expresia “Școala părinților”. Fie că vorbim despre cărți care te ghidează în „meseria de părinte” sau efectiv de o școala a părinților care să ofere suport relaţiei părinte – copil, acest tip de educație nu vizează a fi un părinte perfect, ci vizează realitatea de a clădi relații pozitive.
Îmi aduc aminte și am și intrebat-o recent pe mama: ce anume ai citit? Râspunsul a fost unul general pentru că atunci nu aveam internet iar ideea unui computer personal era revoluționară (anii ‘90).
Subiectele vizează în mod clar alăptarea, dezvoltarea bebelușului, diversificarea alimentației la bebeluși și rețete bebeluși, grafice de creștere, psihologia copilului (J. Piaget) sau problemele de somn.
Însă există, atât în mod gratuit prin Direcţia generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sau a școlilor, precum și contra cost, întâlniri destinate părinţilor şi ateliere de lucru.
Școala părinților, activități destinate cuplului părinte – copil
Vorbim concret despre relația părinte – copil și nu despre relația părinte – părinte pentru că “meseria de părinte” nu reprezintă o relație unidirecțională.
Spre exemplu, susținerea unor workshopuri sau seminaii pe grupe mici, poate funcționa ca și un ghid de sine stătător pentru părinți.
Întâlniri pot să vizeze obiective diferite precum:
- explorarea relaţiei părinte copil,
- dezvoltare abilităţilor de comunicare,
- competenţe de ascultare activă,
- stimularea capacităţii de a fi un ”bun” părinte,
- motivația intrinsecă (directă),
- roluri și responsabilități în familie, etc.
Creșterea implicării părinților în activitățile școlii, parte a sistemului şcoală – familie – comunitate
Implicarea părinților în activități educaționale nu vizează doar sponsorizarea școlii. Există exemple de bune practici în școlile din România prin care se realizează implicărea părinților în activitățile școlii.
Acest tip de “Școala părinților” va arăta diferit în acest an decât în anii precedenți. Însă, indiferent de situație, un părinte își poate dona din timpul său pentru a organiza și/ sau a coorganiza:
- activități extracurriculare și extrașcolare precum activităţi de educaţie intelectuală, activităţi culturale, activităţi sportive, activități artistice, activități de educație morală, desfășurate în afara instituţiilor de învăţământ,
- activităţi academice, sportive şi artistice care se organizează la nivelul unităţii de învăţământ, dar în afara clasei şi a lecţiei,
- activităţi extracurriculare desfăşurate în afara instituţiilor de învăţământ, dar sub incidenţa școlilor;
- activităţi extracurriculare desfăşurate în instituţiile de învăţământ, de alte instituţii cu funcţii educative.
Activităţile de tip “Școala părinților” oferă oportunităţi pentru dezvoltarea unor competenţe, în raport cu anumite obiective ce inspiră şi provoacă copilul, atât pentru „succesul educaţional„, precum şi pentru cel din viaţa de zi cu zi.
Educaţia extracurrriculară joacă un rol bine stabilit în formarea personalităţii copiilor pentru că a te juca, a învăța într-un mod practic (Learning by Doing) și a fi mereu în mişcare reprezintă activităţi pe care le întreprindem pe tot parcursul vieții.