Una dintre principalele întrebări ale părinţilor unui copil care a început sau urmează să înceapă terapia logopedică este cât timp va dura această. În legătură cu acest subiect, logopezii de la Priority Clinic spun că nu există un răspuns general-valabil, ci că durata programului este influenţată de mai mulţi factori.
Ce influenţează durata unei terapii logopedice la copii
Atunci când copilul participa la o primă şedinţă de evaluare, logopedul are ocazia să ia contact cu el, identificând problemele de vorbire şi de limbaj. Intervenţia logopedică este particularizata pentru fiecare individ în parte, adaptându-se personalităţii şi tulburării de limbaj.
Astfel, în cazul întârzierilor în dezvoltarea limbajului expresiv, se ţine cont de vârsta copilului şi de nivelul său de achiziţii, după care se urmăreşte extinderea vocabularului şi învăţarea noţiunilor pe categorii de obiecte, dezvoltarea abilitaţilor de narare, vorbirea independentă, exprimarea în propoziţii.
Chiar dacă unii părinţi sunt tentaţi să afle de la prima şedinţă cât va dura terapia, nu se poate estima cu exactitate care este durata acesteia. Factorii care influenţează în mod direct durata terapiei sunt: vârsta şi nevoile copilului, capacitatea şi ritmul sau de învăţare, gravitatea tulburării, frecventa şedinţelor, dar şi implicarea părinţilor în terapie. Astfel, durata terapiei poate varia în cazul unei terapii logopedice în caz de dislalie, faţă de alte categorii de tulburări de limbaj.
Care este durata medie a terapiei logopedice
Aşadar, în funcţie de problemă, dar şi de capacitatea de învăţare a copilului, terapia logopedică poate dura câteva săptămâni, câteva luni sau câţiva ani.
Evident că în cazul în care părinţii unui copil apelează la serviciile Priority Clinic de două sau mai multe ori pe săptămână, sunt şanse mai mari ca durata terapiei să se reducă simţitor, faţă de cazurile în care terapia este efectuată o dată pe săptămână sau de 2 ori pe lună.
Dacă părinţii se implică şi ei în mod activ în tratarea acestor probleme, urmând indicaţiile specialistului, de asemenea cresc şansele de reuşită, pentru că, la urma urmei exersarea este cheia spre succesul terapiei.
Sunt cazuri în care terapia nu funcţionează?
Terapia vizează, de regulă, următoarele obiective:
interacţiunea prin vorbire şi joacă pentru dezvoltarea limbajului;
emiterea sunetelor şi a silabelor în mod corect;
oferirea unor strategii pentru copil, părinte sau îngrijitor, în ceea ce priveşte terapia la domiciliu.
Este ştiut faptul că terapia logopedică este utilă şi funcţionează în toate cazurile în care recomandările sunt făcute de specialişti (psihologi, psihiatri, logopezi). Se poate întâmpla însă că rezultatele sale să nu se încadreze în aşteptările dorite de o persoană, de obicei din următoarele cauze: diagnosticarea incorectă a problemei şi abordarea unei terapii care de fapt nu ajută, lipsa de motivare şi de implicare a copilului, dar şi aşteptările nerealiste.
În concluzie, durata terapiei logopedice variază de la copil la copil şi de la problemă la problemă. Nu există o durată de timp standard în care un copil cu o anumită problemă de vorbire îşi poate corecta aceste deficienţe, totul depinzând de anumiţi factori, precum: gravitatea problemei, vârsta copilului, dar şi frecvenţa şedinţelor de terapie sau exersarea acasă, caz în care părinţii au un aport foarte important.