O mare majoritate a părinților români sunt pesimiști privind situația economică în timp ce 2 din 5 declară că au o situație financiară mai dificilă comparată cu cea de anul trecut, doar 17% spunând că sunt semnificativ mai bine.
În fiecare an începutul anului școlar este unul dintre cele mai importante evenimente în familie, implicit una dintre cele mai mari surse de cheltuieli pentru părinți, după cele privind vacanțele. Tocmai de aceea nu este surprinzător că aproape 9 din 10 părinți au spus că sunt preocupați în prezent de prețurile mai mari pentru produsele pentru începerea anului școlar.
Prin urmare, pentru a cunoaște și înțelege și mai bine consumatorii și cum se schimbă comportamentul lor în această perioadă, în perioada 9-11 august, agenția de media United Media Services a realizat un studiu pe un eșantion de 400 de respondenți din mediul urban, părinți, cu vârste între 25 și 55 de ani și cu copii la grădiniță sau școală. Interviurile au avut loc online, iar eșantionarea s-a făcut pe cote, în funcție de sex, vârstă și grad de urbanizare.
Având în vedere ultimele evoluții de pe piață, părinții se confruntă din nou cu vremuri incerte. În timp ce se pregătesc pentru viitorul an școlar, creșterea inflației este o reamintire a unui viitor imprevizibil. Cu toate acestea, sunt pregătiți să cheltuiască, în ciuda dificultăților întâmpinate și a situației financiare mai proaste raportate de mulți dintre ei.
Mai mult de atât, românii sunt în general prevăzători, 3 din 4 respondenți începând cumpărăturile dedicate întoarcerii la școală cu cel puțin două săptămâni înainte, iar 25% chiar cu aproximativ o lună înainte și doar 9% odată cu începutul școlii, marea majoritate apelând la fondurile pe care le au în prezent (61%), urmați de cei care pun bani deoparte pentru acest moment (33%). Ce este interesant și de reținut este că 34% dintre respondenți declară că și copilul/copiii sunt implicați în decizia de cumpărare.
Conform studiului, după perioada pandemică în care investițiile în tehnologie pentru învățarea virtuală erau de importanță crescută, focusul a revenit asupra categoriilor clasice asociate cu începerea școlii: rechizitele și îmbrăcămintea/ încălțămintea, 9 din 10 părinți avându-le pe lista de cumpărături.
Având în vedere ultimele evoluții de pe piață, părinții se confruntă din nou cu vremuri incerte. În timp ce se pregătesc pentru viitorul an școlar, creșterea inflației este o reamintire a unui viitor imprevizibil. Cu toate acestea, sunt pregătiți să cheltuiască, în ciuda dificultăților întâmpinate și a situației financiare mai proaste raportate de mulți dintre ei.
Mai mult de atât, românii sunt în general prevăzători, 3 din 4 respondenți începând cumpărăturile dedicate întoarcerii la școală cu cel puțin două săptămâni înainte, iar 25% chiar cu aproximativ o lună înainte și doar 9% odată cu începutul școlii, marea majoritate apelând la fondurile pe care le au în prezent(61%), urmați de cei care pun bani deoparte pentru acest moment (33%). Ce este interesant și de reținut este că 34% dintre respondenți declară că și copilul/copiii sunt implicați în decizia de cumpărare.
Conform studiului, după perioada pandemică în care investițiileîn tehnologie pentru învățarea virtuală erau de importanță crescută, focusul a revenit asupra categoriilor clasice asociate cu începerea școlii: rechizitele și îmbrăcămintea/ încălțămintea, 9 din 10 părinți avându-le pe lista de cumpărături.
Unde se face shoppingul
Deciziile privind locația din care se fac cumpărăturile depind în principală măsură de obiectele ce trebuie achiziționate. Astfel, dacă hipermarketurile și mall-urile sunt preferate pentru alegerea îmbrăcămintei, încălțămintei și a rechizitelor școlare, online-uleste decisiv în ceea ce înseamnă tehnologie (telefon, computer, laptop, tabletă, etc).
Începerea școlii va aduce multe schimbări în activitățile de agrement ale familiei și în obiceiurile media. În general, obiceiurile media de vară ale familiilor arată foarte diferit decât în timpul anului școlar.
Conform United Media Services, dacă în timpul verii părinții români vizionează mai multe filme, petrec mai mult timp pe rețelele sociale și pe serviciile de streaming și mai mult timp afară, când începe școala aceste obiceiuri media se resetează pentru a susține bunăstarea copiilor lor atât la școală, cât și acasă. După cum au raportat mulți părinți, ei vor încerca și pentru copiii lor o „detoxifiere digitală” după începerea școlii, limitându-le timpul pe smartphone-uri și alte dispozitive mobile.Cel mai mult vor avea de suferit jucatul jocurilor video/ online (71% vor face această activitate mai rar), vizionarea de content video pe diverse platforme precum TikTok, YouTube (62%) și conținutul TV (59%). Astfel, cititul cărților devine singura activitate aflată într-un trend ascendent (32% vor citi mai des).
„Reînceperea școlii aduce cu sine o resetare a stilului de viață și implicit a consumului de media dobândit în vacanță, lucru valabil atât pentru copii, cât și pentru părinți. Obiectivul nostru ca specialiști de media este să surprindem aceste schimbări în comportamentul consumatorilor și să ne adaptăm rapid la ele, integrându-le în planificarea noastră curentă de media. Această abordare centrată pe consumator, însoțită de mindsetul nostru de îmbunătățire și adaptare continuă a media planningului la noile realități, ne ajută să îndeplinim cât mai eficient obiectivele de marketing și comunicare are clienților noștri,” a declarat Anca Băcăianu, Head of Strategy & Research al United Media Services.
Aceste modificări se reflectă foarte bine și în dorința părinților de a investi în activități și cursuri pentru copiii lor, care să îi dezlipească de device-uri, majoritatea alegând activități ce presupun participare fizică. Astfel, conform studiului, 67% din părinți se orientează spre un sport individual, 35% spre unul de echipă, 21% spre o activitate muzicală (învățarea unui instrument, canto, etc) sau spre o activitate științifică (istorie, robotică, etc), iar 19% spre alte activități artistice.
Despre United Media Services
United Media Services este o agenție full-service, cu focus digital, cu biroul în București și cu capacități de coordonare regională. Agenția lucrează în prezent pentru mai mult de 60 de clienți și 100 de branduri din categorii dinamice și pline de provocări, precum: retail, pharma, telecom, e-commerce, FMCGs, financiar, etc.
Agenția de media nu este la primul studiu de acest gen, ea realizând în aprilie 2022 un studiu privind comportamentul de consum al românilor cu ocazia Paștelui. Rezultatele lui pot fi accesate aici.