În iulie 2022, art. 46 – „Sănătatea și bunăstarea copilului” din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului a fost modificat prin Legea nr. 191/2022, astfel încât programele de educație sexuală (care prin Legea nr. 45/2020 erau obligatorii, cel puțin o dată pe semestru) să devină programe de educație pentru sănătate și să se desfășoare doar cu acordul scris al părinților sau al reprezentanților legali ai copiilor.
Avocata Irina Mihale de la Centrul de Resurse Juridice, București, decembrie 2023 analizează legislația nouă. Iată câteva extrase dintr-o opinia sa:
Raționamentul legiuitorului este viciat din mai multe puncte de vedere:
- Jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului (și nici art. 2 din Protocolul nr. 1 la Convenție) nu obligă statele să obțină acordul părinților pentru a include în programele școlare discipline precum educația sexuală, educația pentru sănătate șamd. – a se vedea cauzele Dojan și alții c. Germaniei și A.R. și L.R. c. Elveției.
- Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 instituie în sarcina părinților (sau reprezentanților legali) obligația de a asigura participarea la cursuri a copiilor pe întreaga perioadă a învățământului obligatoriu.Astfel, dacă admitem că o temă obligatorie din programele școlare poate fi studiată de către copii doar cu acordul părinților, consecințele sunt următoarele:Admitem, de plano, un drept absolut al părinților de a decide conținutul programelor școlare conform convingerilor lor religioase şi filozofice, în detrimentul dreptului copilului la educație și sănătate;Admitem că, în baza aceluiași raționament, părinții ar trebui să decidă în funcție de convingerile lor religioase şi filozofice și în legătură cu participarea copiilor și la altfel de discipline, precum biologie, istorie sau fizică.
- Reglementarea actuală a art. 46 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului instituie o procedură discreționară și arbitrară în asigurarea dreptului la educație și sănătate al copilului.
Dincolo de conținutul legii și de interpretarea acesteia în raport cu Convenția Europeană a Drepturilor Omului, devine dificil să negăm valul de statistici, de dosare penale, de știri care nu fac altceva decât să dovedească nevoia de mecanisme, cât mai multe și cât mai variate, pentru a lupta împotriva abuzurilor sexuale împotriva minorilor, a sarcinilor în rândul minorelor și a vulnerabilizării minorilor pe fondul lipsei de cunoștințe în materie.
Ca atare, doar pentru că părinții sunt de părere că nu sunt încă pregătiți copiii lor pentru a studia educație sexuală la școală nu înseamnă că acest lucru se confirmă în realitate. Desigur că studierea educației sexuale la școală nu va rezolva totalitatea problemelor adolescenților, dar cu siguranță reprezintă un instrument util în echiparea acestora pentru a face fața realității actuale.
Centrul de Resurse Juridice (CRJ) este o organizaţie non-guvernamentală, înfiinţată în anul 1998 de către Fundaţia pentru o Societate Deschisă, care acţionează pentru crearea şi funcţionarea unui cadru legal şi instituţional care să asigure respectarea drepturilor omului şi a egalităţii de şanse şi pentru accesul liber la un act de justiţie echitabil.