Nu de putine ori ii auzim pe parinti catalogandu-si copilul drept lenes ori silitor, inteligent sau cu o minte mai putin sclipitoare. Astfel de lucruri poarta denumirea de etichete, fiind aplicate in egala masura atat de parinti, cat si de profesori.
Potrivit psihologilor, etichetele scolare nu sunt benefice pentru performanta scolara. Din punctul acestora de vedere, astfel de catalogari prezinta numeroase critici, mai ales atunci cand vine vorba de randamentul scolar al elevului.
In cazul in care parintii isi eticheteaza copilul drept lenes, mai mult ca sigur acesta va capta informatia in mod inconstient, fiind sigur asupra faptului ca orice ar incerca sa faca atitudinea parintilor cu privire la conduita sa scolara nu se va schimba destul de mult. Cu alte cuvinte, prin atribuirea calificativului „lenes” micul elev va considera ca niciodata nu se va putea ridica la performantele cerute de parinti ori de profesori, cazand in capcana cealalta a lipsei orelor de studiu si slaba pregatire a temelor oferite de profesor pentru acasa.
Ori de cate ori copilul va cunoaste faptul ca parintii ori profesorii sunt multumiti de comportamentul sau scolar, considerandu-l inteligent si un elev silitor, atunci probabilitatea ca acesta sa absenteze de la studiu este destul de crescuta. Fiind impresia deja formata, elevul va considera ca nu va mai avea ce anume sa demonstreze celor din jurul sau, oferindu-le mai inainte performanta sa scolara destul de inalta.
Cu alte cuvinte, atrubuirea etichetelor scolare nu este un mod benefic pentru educatia copilului. In ambele cazuri poate exista probabilitatea ca micul scolar sa isi uite responsabilitatile scolare si sa se avante in lumea plina de necunoscute. Negandu-i dreptul de a se afirma, dar si laudele exagerate sunt doua moduri prin care copilul va putea uita intr-adevar de lectura si invatare. Pentru a-l incuraja sa invete in continuare nu ii arata nici cat de mandra esti de reusitele sale si nici nu il descuraja ori de cate ori ar putea avea vreun esec scolar, fiindu-i alaturi atat in situatiile placute, cat si in cele mai putin placute.