[imagebrowser id=1538]Daca va luati cateva minute de gandire cu siguranta ca puteti sa va aduceti aminte de colegi de clasa cu rezultate exceptionale care, in prezent nu reusesc sa-si valorifice potentialul in plan profesional, prestatiile la locul de munca tradandu-le lipsa deprinderilor practice si a celor emotionale si sociale. Pe de alta parte puteti gasi suficiente exemple de persoane care, desi nu sunt exceptional dotate intelectual reusesc sa aiba o excelenta adaptare sociala si emotionala la o varietate de contexte, fiind considerati oameni de succes.
Autor: Cristina Tohanean, psiholog, psihoterapeut si logoped www.cristinatohanean.com
Cu siguranta cei din urma au de partea lor atu-ul inteligentei emotionale. Stim cu totii ca atunci cand suntem cuprinsi de furie, nimeni si nimic nu mai poate ajunge la noi. Ne miram noi insine, cand focul furiei se stinge, cum am putut sa ne manifestam astfel, cum am putut sa nu tinem cont de anumite aspecte clare si evidente. Ei bine inteligenta emotionala este cea care ne permite sa mentinem temperatura afectiva adecvata, astfel incat sa avem acces la resursele noastre, la solutii, la alternative, cea care ne permite in ciuda dificultatilor cu care ne confruntam sa ne mentinem functionarea profesionala, relatiile sociale si sanatatea corpului nostru.
Inteligenta emotionala poate fi educata si dezvoltata inca de la varsta copilariei de catre parinti si de catre persoanele semnificative din jurul copilului atat intr-o maniera explicita (includerea copilului in programe de dezvoltare a inteligentei emotionale, transmiterea de catre parinte a unor principii si valori) cat si implicita (copilul preia modul in care membrii familiei si alte persoane din jur gestioneaza situatiile dificile).
Inteligenta emotionala este necesara unui copil pentru a solutiona probleme precum: relationarea cu colegii de clasa si joaca, dificultatile lucrului in echipa, managementul emotiilor in conditii de examen, adaptarea la un nou context cultural si social, situatii de pierdere (divortul parintilor, pierderea unei persoane dragi), situatii imprevizibile. Lipsa inteligentei emotionale duce la emotii disfunctionale (furie, anxietate, deprimare, vinovatie) care impiedica cautarea si gasirea de solutii la problemele cu care se confrunta copilul sau adultul.
Conform studiilor psihologice emotiile negative nu apar in urma unor evenimente stresante ci in urma felului in care individul se raporteaza, gandeste despre acestea. Cu alte cuvinte nu situatia creaza emotia, ci felul in care individul se raporteaza la acea situatie.
Sunt usor de depistat la copiii de varsta prescolara si scolara tipuri de credinte precum urmatoarele:
“Este cumplit daca ceilalti nu ma plac”
“Sunt o persoana rea daca gresesc”
“Totul trebuie sa se intample asa cum vreau eu, si eu trebuie mereu sa am ceea ce vreau”
“Trebuie sa primesc cu usurinta ceea ce vreau”
“Lumea trebuie sa fie dreapta”
“Trebuie sa castig”
“Nu ar trebui sa astept pentru a avea ceva”
“Este mai bine sa evit provocarile decat sa risc esecul”
“Trebuie sa ma conformez grupului”
“Nu suport sa fiu criticat”
“Este vina parintilor mei ca sunt nefericit”
“Nu pot sa fac nimic pentru a depasi starea in care sunt”
Aceste credinte constituie factori de vulnerabilitate in raport cu situatiile problematice pe care orice persoana le intampina in viata, fiind asemenea unor ochelari cu lentile colorate in nunante neplacute care imprima culoarea lor si situatiilor cu care copilul se confrunta. Un copil care pierde un concurs va ajunge sa traiasca emotii diferite in functie de credintele pe care le are. Daca isi va spune: „Trebuie sa castig ca altfel este groaznic. Nu suport sa pierd” va fi foarte foarte trist sau furios. Daca isi va spune: „Imi pare rau ca am pierdut. Voi incerca pe viitor sa ma stradui mai mult” emotia pe care o va trai va fi de regret sau de usor disconfort, aceste emotii permitandu-i copilului sa functioneze adecvat in continuare, fara sa faca o criza sau fara sa dobandeasca frica de esec.
Parintele insusi tebuie sa-si identifice propriile lentile cu care se uita la evenimentele din jurul lui si sa lucreze la modificarea coloraturii unora dintre acestea pentru a putea sa consituie un model de inteligenta emotionala pentru cel mic si pentru a putea contribui la construirea inteligentei emotionale a acestuia.
Si acum ca ati inteles ce este inteligenta emotionala, in articolul urmator puteti afla cum puteti dezvolta inteligenta emotionala a copilului dumneavoastra.
Date de contact: www.cristinatohanean.com