Comunicarea profesor – elev

[imagebrowser id=710]

Comunicarea reprezinta instiintare, stire, veste, raport, relatie, legatura.
Prin comunicare intelegem legatura dintre oameni, satisfacerea nevoilor personale, o provocare pentru psihologia sociala.

Un loc important in activitatea de predare-invatare il detine comunicarea educationala, deoarece rolul profesorului nu este numai acela de a detine cunostinte de specialitate, ci si de a transmite aceste cunostinte, intr-un limbaj specific, elevilor carora se adreseaza.

Elementele  comunicarii didactice sunt:

  • emiterea mesajului didactic de catre profesor sau de o alta sursa de informatie, de la o anumita distanta;
  • canalul prin care se transmite mesajul;
  • receptarea mesajului de catre elevi;
  • stocarea si prelucrarea lui in scopul luarii deciziilor (formularea raspunsurilor de catre elev, a corectarilor sau a completarilor de catre profesor).

Comunicarea nonverbala se realizeaza prin intermediul mijloacelor nonverbale: corpul uman, spatiul sau teritoriul, imaginea.

Comunicarea verbala se realizeaza prin intermediul limbajului, care este unul dintre mijloacele cele mai specific umane. Acesta constituie expresia si realizarea conduitelor verbale.

Expresivitatea comunicarii didactice este influentata de tinuta fizica, expresivitatea fetei, gesturi, stralucirea privirii, contactul vizual. Elementele limbajului nonverbal prelungesc semnificatia cuvintelor. De exemplu, un profesor care intra in clasa  si se asaza la catedra sau se lipeste de tabla si ramâne acolo toata ora, isi diminueaza mult din forta discursului. Limbajul nonverbal  are semnificatii la fel de profunde ca si cel verbal.

Scopul comunicarii didactice este acela de a forma convingeri prin organizarea activitatii didactice si alegerea acelor procedee favorabile formarii convingerilor.

Comunicarea didactica are mai multe caracteristici, care o deosebesc de alte forme ale comunicarii interumane:

  • se desfasoara intre doi sau mai multi agenti: profesor si elevi, având ca scop comun instruirea acestora, folosind comunicarea verbala, scrisa, non-verbala, paraverbala si vizuala, dar mai ales forma combinata;
  • mesajul didactic este conceput, selectionat, organizat si structurat logic de catre profesor, pe baza unor obiective didactice precise, prevazute in programele scolare;
  • stilul didactic al comunicarii este determinat de conceptia didactica a profesorului si de structura lui psihica;
  • mesajul didactic are o dimensiune explicativ-demonstrativa si este transmis elevilor folosind strategii didactice adecvate dezvoltarii intelectuale a acestora;

In cadrul interactiunii profesor-elev, comunicarea psihopedagogica indeplineste mai multe FUNCTII:

  • functia informativa, de transmitere a mesajului didactic si educativ;
  • functia formativa, de stimulare a gândirii si a imaginatiei la elevi;
  • functia educativa, de transmitere a influentelor educationale, de coeziune si afirmare a grupurilor scolare;
  • functia de evaluare si reglare a procesului de predare – invatare;
  • functia de rezolvare a problemelor educationale si a conflictelor scolare.

REGULILE comunicarii didactice eficiente sunt:

  • sa asculti, adica sa tii cont de parerea  si interesele celorlalti;
  • sa observi adica sa te intereseze ceea ce se intâmpla in cadrul situatiei de comunicare si sa intelegi starea receptorilor;
  • sa analizezi si sa cunosti  situatia receptorilor;
  • sa te exprimi adica sa-ti expui punctele de vedere si sentimentele vis-a-vis de obiectul comunicarii;
  • sa controlezi adica sa urmaresti calitatea si eficienta comunicarii.

Pentru a fi eficace, comunicarii didactice i se cer anumite CARACTERISTICI:

1. Ale profesorului:

  • claritatea mesajelor
  • precizia acestora
  • utilizarea unui limbaj adecvat si accesibil elevilor
  • utilizarea unui limbaj corect
  • structurarea logica a mesajelor transmise
  • prezentarea interesanta a continutului instruirii
  • asigurarea unui climat adecvat comunicarii

2. Ale elevilor:

  • sa aiba capacitate de concentrare (pentru a putea recepta si intelege  mesajul profesorului);
  • sa posede cunostintele anterioare necesare invatarii ce urmeaza;
  • sa fie motivati pentru a invata ( in general si la un anumit obiect studiu, in particular);
  • sa cunoasca limbajele utilizate (de profesor sau de calculator )

In comunicarea didactica profesorul trebuie sa-i faca pe elevi sa simta ca el are o vocatie in aceasta directie, ca este un  partener de incredere, care doreste un dialog autentic. Competenta de comunicare se va manifesta si prin capacitatea de ascultare a elevilor. Cei mai apreciati profesori sunt cei care permit libertatea de exprimare a elevilor, care nu-i fac nici sa se simta judecati, nici manipulati, nici sfatuiti, ci cei care le ofera sentimentul de siguranta si libertatea comunicarii.

FACTORI FIZICI PERTURBATORI:

  • iluminatul  necorespunzator,
  • zgomote,
  • temperaturi excesiv de coborâte sau ridicate,
  • ticuri,
  • elemente ce distrag atentia.

Intre obstacolele ce apar mai frecvent in comunicarea didactica, mentionam:

  • supraincarcarea (determinata de criza de timp, dar si de dorinta unor profesori de a nu omite lucruri importante);
  • utilizarea unui limbaj inaccesibil elevilor;
  • dozarea neuniforma, in timp, a materialului de predat;
  • starea de oboseala a elevilor sau indispozitia profesorului;
  • climatul tensionat sau zgomotos.

Pentru perfectionarea comunicarii didactice, este necesara cunoasterea,  respectarea unor reguli de catre profesori, intre care mentionam:

  • incurajarea feedback-ului din partea elevilor (pentru a cunoaste in ce masura mesajele transmise au fost corect receptionate si intelese);
  • ascultarea atenta, rabdatoare si incurajatoare a mesajelor primite din partea elevilor;
  • folosirea mai multor forme de comunicare didactica pentru acelasi tip de  mesaje (de regula, orala si vizuala, concomitent)
  • repetarea mesajelor mai complexe;
  • vorbirea corecta, deschisa si directa.

sursa foto: languesettraductions.com si  stjoseph-lemans.fr

Redactia Bebelu
Redactia Bebelu
Bebelu.ro s-a născut din plăcerea autorilor ei de a scrie, din plăcerea graficienilor ei de a desena şi de a realiza cel mai complex proiect în segmentul de creştere şi îngrijire a copilului. Bebelu este o plaformă online pentru părinţi şi copii şi pentru cei care ar dori să redevină copii. Ne propunem să încântăm vizitatorii, să-i fascinăm, să-i surprindem şi să-i reţinem în mrejele paginilor noastre.​ Publicația Bebelu a apărut în anul 2014, pentru a oferi unor oameni capabili dintr-o ţară frumoasă posibilitatea de a-şi demonstra talentele, a-şi oferi serviciile, echipa colaborând în acelaşi timp cu 16 specialişti în domeniile de maxim interes, astfel că aici veţi identifica o serie întreagă de recomandări şi informaţii foarte bine structurate, aşa încât să obtineţi ceea ce vă doriţi – o informaţie corectă, clară şi sigură. În cele 84 de secțuni vă stârnim, lună de lună, curiozitatea, fie că sunteţi animaţi de dorinţa de a avea un copil, fie deja aţi împărtăşit bucuria primelor clipe, obişnuindu-vă cu interviuri, articole şi recomandări avizate. Cititorii Bebelu.ro vor afla sfaturi, practici eficiente, vor deveni parte a unor experienţe de viaţă trăite de mămici, vor fi puşi la curent cu cele mai noi măsuri legislative care să le asigure siguranţa şi stabilitatea familiei. Cititorii se vor bucura să afle despre povestea frumoasă de viață a unei mămici celebre – Elena Băsescu, într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Bebelu,vor fi puşi în temă cu ultimele tendinţe în materie de frumuseţe, diete şi modă parcurgând atent şi rubricile permanente începând cu: Rubrici: PĂRINŢI CELEBRI – Cele mai cunoscute personalităţi mondene vor fi alături de tine pentru a te îndruma, oferindu-ţi un sfat din experienţa lor de părinte. SARCINA ŞI NAŞTEREA – este un capitol destinat celor 9 luni de viaţă intrauterină. Vor fi prezentate informaţii referitoare la simptomatologia primelor zile de sarcină, evoluţia fătului pe parcursul celor nouă luni, analize necesare, alimentaţie, sănătate, pregătire pentru naştere. Tot aici puteti găsi informaţii preţioase dedicate naşterii şi recuperării postpartum. BEBELUŞUL ÎN PRIMUL ANIŞOR – este un capitol destinat îngrijirii sugarului. Alăptarea, scorul Apgar, îngrijirea bontului ombilical, prima băiţă, diversificarea sunt doar câteva dintre cele mai captivante subcategorii. COPILUL 1-6 ANI – este un capitol dedicat creşterii şi îngrijirii copilului din primul an şi până la vârsta şcolară. Mămicile vor reuşi să afle cum anume să se descurce cu propriul copil, cum să îl îngrijească în aşa fel încât să crească perfect sănătos. EDUCAŢIE – este un capitol captivant în care poţi afla cum să îţi educi copilul în aşa fel încât să poţi obţine performanţe şcolare sigure. FAMILIA – este un capitol destinat vieţii de familie ce conţine o serie întreagă de sfaturi eficiente. COPII TALENTAŢI – este un capitol fascinant dedicat copiilor valoroși ai țării. ÎNVAŢĂ SĂ PREVII! –sunt prezentate soluţii de prevenire a anumitor probleme de sănătate ce pot afecta atât viaţa copiilor, cât şi pe cea a părinţilor.

Related Posts

Comentarii

Articole recente

Categorii Populare