Asociatia Romana a Cafelei (ARC) lanseaza astazi pentru buna informare a consumatorilor romani site-ul www.desprecafea.ro, care contine informatii despre obiectivele asociatiei si membrii acesteia, despre istoria cafelei, tipurile de cafea, modul sau de prelucrare, retete de bauturi si dulciuri pe baza de cafea, studii legate de beneficiile consumului acesteia.
Cafeaua a început sa fie consumata în secolul al XV-lea în Arabia. Comerciantii venetieni au adus cafeaua în Europa în secolul al XVII-lea unde a devenit curand foarte populara. Cafeaua este un produs 100% natural si una dintre bauturile cele mai apreciate de milioane de oameni din întreaga lume. O serie de studii demonstreaza faptul ca un consum moderat de cafea este sigur si poate avea anumite efecte pozitive pentru sanatate, fiind o sursa naturala de hidratare si antioxidanti, îmbunatatind performanta fizica si psihica.
În Romania consumul de cafea este înca scazut fata de multe alte tari din lume. În Austria consumul este de 7,96 kg pe cap de locuitor, în Germania de 6,95 kg, iar în Romania de 2,3 kg pe cap de locuitor pe an. Si în estul Europei, consumul este mai mare decat la noi în tara: în Polonia consumul anual pe cap de locuitor este de 3,19 kg, iar în Bulgaria este de 2,9 kg. Potrivit www.qz.com, care a preluat date Euromonitor, consumul de cesti de cafea per cap de locuitor în Romania se situeaza pe locul 30 la nivel mondial, cu 0,5 cesti pe zi, în fruntea clasamentului gasindu-se Olanda cu 2,4 cesti pe zi, Finlanda cu 1,8 cesti pe zi si Suedia cu 1,3 cesti pe zi.
Desi nu este un produs de lux, în Romania înca se mai aplica acciza la produsele de cafea, care alaturi de cresterea la nivel global al pretului cafelei ca materie prima, sau de evaziunea fiscala asociata acestui produs, pot fi factori care contribuie la mentinerea consumului de cafea pe cap de locuitor la o cota atat de redusa, fata de celelalte tari din Uniunea Europeana si din lume.
“Buna si corecta informare a consumatorilor, a publicului larg cu privire la cafea si produsele din cafea este unul dintre obiectivele asociatiei noastre. O ceasca buna de cafea trebuie sa fie accesibila fiecarui roman. De aceea ne-am propus sa ne aducem direct contributia pentru ca si în Romania, consumul de cafea sa atinga în urmatorii ani nivelul celorlalte tari din UE. ARC considera benefica o masura menita a elimina acciza la produsele din cafea, ceea ce va genera pe termen mediu venituri suplimentare la bugetul de stat, reducerea masiva a contrabandei, precum si cresterea accesibilitatii consumatorului roman la acest produs alimentar”, a declarat Marius Melesteu, presedintele Asociatiei Romane a Cafelei.
Dinamica productiei mondiale a cafelei este, în general, caracterizata printr-o instabilitate considerabila, o cultura mare, într-un an, poate fi urmata adesea de o cultura mica în alt an. De-a lungul ultimilor 50 de ani, a existat o crestere constanta în productia mondiala, intercalata cu scaderi periodice. Consumul mondial de cafea a crescut cu o rata medie anuala de 1,9% în ultimii 50 ani, de la 57.9 milioane de saci în 1964 la 142 milioane de saci în 2012. Aceasta rata de crestere s-a accelerat din 1990 la 2,1%, si la 2,4% din 2000. Pietele traditionale importatoare, cum ar fi Japonia, Uniunea Europeana si Statele Unite ale Americii au reprezentat istoric cea mai mare parte a cererii de cafea la nivel mondial. Cu toate acestea, în ultimii ani, cererea în tarile producatoare de cafea si pietele emergente a crescut, contribuind astfel în mod semnificativ la cresterea consumului total de cafea.
Cafeaua se cultiva pe o raza de 1.000 de mile în jurul Ecuatorului, de la Tropicul Cancerului în Nord, pana la Tropicul Capricornului în Sud. Arborele de cafea creste în peste 50 de tari din întreaga lume si este cea mai vanduta marfa din lume, dupa petrol. Principalele tari furnizoare de cafea sunt Brazilia, Columbia si Vietnam.
Exista doua tipuri de boabe de cafea ce sunt folosite la prepararea cafelei – Robusta si Arabica. Robusta are conditii propice de crestere la altitudini mai joase, în timp ce Arabica este adaptata altitudinilor mai înalte.
Înfiintata în martie 2001, Asociatia Romana a Cafelei promoveaza interesele comerciale si economice ale industriei cafelei. Asociatia Romana a Cafelei sprijina crearea unei piete a cafelei competitive si transparente, astfel încat consumatorii romani sa beneficieze de o cafea de cea mai buna calitate, la cele mai bune preturi.