Unul dintre scopurile principale ale educației este de a pregăti copilul pentru viața de adult, înzestrându-l cu acele cunoștinte, capacități și aptitudini care îl vor ajuta să facă față provocărilor mediului în care va trăi.
În ultima perioadă asistăm la depășirea granițelor impuse de frontiere, de aceea copiii noștri trebuie să învețe să iubească lumea diversă din care fac parte și să nu se teamă de ea, ci să o exploreze și să asimileze în fiecare zi cunoștințe noi.
Fiona Duțu, Head Teacher la grădinița cu profil britanic Acorns a acceptat să ne vorbească despre beneficiile introducerii copilului într-un mediu multicultural încă de la cele mai mici vârste. ”Copilul care nu învață de la adulții din jurul său despre existența unor oameni cu înfățișare și obiceiuri diferite, poate deveni adolescentul care suprinde printr-un comportament defensiv declanșat de sentimentul de nesiguranță într-o societate multiculturală. ”
Orientarea către diversitatea culturală nu înseamnă să înveți cu superficialitate despre alte culturi, nici să te dedici lor, ignorând mediul din care provii, ci mai degrabă să asimilezi faptul că fiecare limbă, tradiție sau obicei al altor culturi te imbogățeste la nivel intelectual si spiritual.
Împreună cu echipa de pedagogi Acorns Nursery, am alcătuit o listă a celor mai importante activități pe care le poți integra în educația de zi cu zi a copilului:
- jocuri care implică instrumente muzicale și ascultarea muzicii specifice altor culture
- reproducerea celor mai interesante tradiții, cum ar fi Sărbătoarea Luminii în India(Diwali), Sărbătoarea Sfântului Patrick din Irlanda sau Remembrance Day.
- joc de păpuși costumate în portul popular al altor naționalități
- prezentarea de fotografii, postere reprezentând diversitate culturală
- sesiuni de gătit cu ingrediente și arome din gastronomia internațională
- citirea povestilor cu personaje de alte nationalități
- învățarea unei limbi străine încă din primii ani de viață.
”Introducerea unei limbi străine pentru copilul care abia a învățat să vorbească nu trebuie să fie un motiv de îngrijorare pentru părinți. Copilul nu va avea lacune sau întârzieri în conversație, iar dacă la 3-4 ani mai folosește cuvinte din ambele limbi, este doar o etapă din procesul de învățare. “, explică Fiona Duțu.
Apelarea la multiculturalism este o modalitate de a-i învăța pe copiii noștri că suntem diferiți, chiar dacă semănăm sau nu între noi, iar aceasta diversitate nu trebuie negată sau ignorată, ci mai degrabă respectată. Astfel, contribuim la modelarea unei generații mai tolerante, mai informate și mai creative.