Pentru a putea mentine o relatie sanatoasa cu copilul lui e important ca parintele sa ceara ajutor, sa apeleze la adulti disponibili si dornici sa-l asculte fara sa-l critice si fara sa-i dea sfaturi, sa-si organizeze un spatiu si un timp personal, in care sa faca lucruri care-i fac placere, cu alte cuvinte sa-si cunoasca propriile limite si nevoi si sa tina cont de ele.
Iata cateva solutii prin care poti face copilul sa coopereze:
– Reguli stabilite impreuna in situatii specifice, in masura in care este posibil, sa-l consultam pe copil, sa-l includem in mici si mari decizii
– Flexibilitate din partea adultului: rigiditatea si fortarea copilului creeaza distanta in relatie
– Pregatirea copiilor pentru schimbari, tranzitii (persoane, locatie, activitati)
– Sa vorbim cu copiii nostri despre dorintele lor, sa le dam posibilitatea sa le exprime (verba si nu numai), sa le dam un loc. Asta presupune sa ne dam seama mai intai daca este vorba despre o nevoie sau despre o dorinta a copilului. Iata ce spunea Francoise Dolto despre diferenta dintre nevoi si dorinte:
”Nevoia este repetitiva, in timp ce dorinta este mereu noua. De aceea, in educatie, trebuie sa avem grija sa nu satisfacem toate dorintele. Insa copilul trebuie incurajat, nu descurajat sau criticat, sa isi exprime prin cuvinte dorintele. Nevoile da, ele trebuie satisfacute; in schimb, dorintele trebuie mereu rostite. Cuvantul, reprezentarea, desenul, pantomima, modelajul, toate acestea constituie cultura, literatura, sculptura, muzica, pictura, desenul, dansul, toate sunt reprezentari ale dorintei. Sunt reprezentari care permit comunicarea propriilor dorinte catre un altul. Asa se explica de ce educatia trebuie sa sustina in permanenta deschiderea dorintei catre ceva nou, si in nici un caz sa satisfaca dorintele, deoarece, de indata ce sunt satisfacute, dorintele intra in categoria nevoilor care vor trebui in consecinta repetate cu o presiune din ce in ce mai puternica, fiindca nevoia este o obisnuinta.
Nevoia este o satisfactie a corpului pentru sine. Dorinta, o data satisfacuta, devine si mai mare (ex: dorinta de a dansa se poate intalni cu nevoia corpului de a se misca, iar daca dansul il intereseaza intr-un mod autentic pe copil poate continua sa invete sa danseze, incercand sa-si satisfaca in acest fel dorinta). E bine sa ne intrebam, atunci cand insistam ca copilul sa faca ceva, daca nu cumva e vorba despre o dorinta a noastra pe care incercam sa o satisfacem prin intermediul copilului.”
– Sa dam copilului optiuni reale (nu cele care ascund tot alegerile adultului, comode, confortabile pt adult): impactul la nivelul copilului se traduce in autonomie & demnitate, spatiu si timp pentru a alege.
Autori precum Larry Cohen, Aletha Solter vorbesc despre valoarea vindecatoare a rasului si a jocului, despre cat de mult ii ajuta pe copii sa se joace impreuna cu un adult atunci cand au suferinte acumulate si neexprimate. In cartea Attachment Play (2014), Aletha Solter ofera mai multe exemple de jocuri de stimulare a cooperarii, atunci cand nu exista un coflict dar si in cazul unui conflict imediat:
– jocuri de stimulare a cooperarii (conflict imediat):
– hai sa cantam un cantecel in timp ce te speli pe maini/”clean-up song”
– o sa-ti spun o poveste in timp ce faci baie
– hai sa ne jucam de-a calutii, sa vedem care calut ajunge mai repede in galop la masina
– oferiti un scop de atins intr-un timp limitat: hai sa-i facem o surpriza tatalui si sa facem ordine in sufragerie pana vine el acasa
– sugerati o competitie, dar folositi inversarea de roluri si lasati-l pe copil sa castige: „pun pariu ca pot sa strang de pe jos mai multe cuburi decat tine!”
– sugerati o activitate creativa: „hai sa inventam o poveste in timp ce-ti pui pijamalele”
– folositi o marioneta/papusa: ”Soricelul zice ca e timpul sa te imbraci”
– acordati timp pentru nonsens si prosteala:”e timpul sa te imbraci. Sosetele se pun pe manute?”
– faceti impreuna, dar alternativ:” e timpul sa strangem masa. Hai sa facem cu schimbul si sa luam fiecare cate ceva de pe masa. Vrei sa incepi tu?”
– faceti impreuna si in acelasi timp:”eu o sa matur jumatatea asta de podea in timp ce tu maturi cealalta jumatate. O sa facem o gramada de gunoi la mijloc si maturile noastre o sa-si spuna hello”
– jocuri de stimulare a cooperarii (atunci cand nu exista un conflict imediat): aducerea unui conflict in joc, punerea lui in joc cu animalute, papusi marionete care au acelasi tip de conflict
– atunci cand trebuie pusa o limita imediata: limita e pusa intr-un mod jucaus, silly, fara o comanda/cerere directa: te prefaci ca nu gasesti si tot cauti butonul de Off pentru a-l opri pe copil care acum s-a transformat intr-o masinarie/robotel
– atunci cand nu trebuie pusa o limita imediata
– jocuri de inversare a rolurilor cand ii permiteti copilului sa incalce reguli si va prefaceti ca sunteti furios, neputincios (desi efectul nu e imediat, pe termen lung functioneaza – ii permite copilului sa se detensioneze, sa elimine frustrarea legata de necesitatea regulilor si a restrictiilor)
– jocuri de incalcare a regulilor: „Mother may I?”, „Animal cave”
Adita Tita, Psiholog clinician, www.despreatasament.ro