Fiecare parinte are propria lui abordare – unii incep de foarte devreme, altii amana pana la momentul intrarii la gradinita tot procesul de a invata copilul sa faca la olita. Ambele variante au avantajele si dezavantajele lor. In timp ce nu este ok sa pui un bebelus prea devreme pe olita, fapt ce poate cauza mai tarziu perioade de enurezis si encoprezis (copilul va face numarul 2 pe el), nici amanarea operatiunii olita pentru multa vreme nu este o optiune buna, putandu-se ajunge in situatii penibile in care un copil de 5-6 ani poarta inca scutece absorbante si devine tinta glumelor colegilor la gradi.
Cateva metode incercate de-a lungul timpului par cele mai eficiente. Vezi care se potriveste pentru copilul tau si familia voastra.
Si tine minte, consecventa este lucrul cel mai important atunci cand incepeti antrenamentul pentru olita.
Metoda 1 – ora de olita
O varianta de a obisnuit copilul sa faca la olita este sa programati aceasta activitate pentru anumite ore din zi. Metoda are un mai mare succes daca observati dinainte cam care este momentul in care cel mic tinde sa faca numarul 1 sau 2 si sa profitati de acest ritm natural, pentru a stabili ca ora de olita acel interval. Chiar daca nu exista un tipar al iesirilor, pusul pe olita timp de cateva minute poate induce obiceiul de a face la olita, copilul invatand sa se concentreze pe aceasta activitate, pana la indeplinirea „obiectivului”.
Metoda 2 – rasplateste efortul
Unii specialisti recomanda sa urmaresti semnele ca cel mic trebuie sa mearga la baie (se opreste din activitatea pe care o desfasoara si pare foarte concentrat sau chiar spune ca face pipi) si sa-l repezi in acel moment spre olita, recompensandu-l apoi cand face in olita, in loc sa se scape in scutec.
Metoda are unele avantaje – cei mai multi dintre copii sunt foarte incantati sa faca lucruri pe placul parintilor si se bucura de recompense. Dezavantajul este ca in acest mod mersul la olita devine conditionat de obtinerea unui premiu si este posibil ca, in lipsa recompensei, cel mic sa se abtina de la a merge la olita sau chiar sa foloseasca mersul la olita ca pe o modalitate de a santaja parintii si a obtine ce vrea.
Metoda 3 – la liber
O varianta destul de abrupta, dar se pare, eficienta, de a invata copilul la olita este sa il lasi, pur si simplu, fara scutecul aborbant si sa il anunti ca atunci cand simte nevoia de pipi sau treaba mare sa mearga la olita (sau la wc direct). Dupa o perioada in care se vor intampla cateva accidente, copilul va putea prevedea cu din ce in ce mai mare acuratete momentul in care are nevoie sa mearga la baie si se va duce, pentru a nu simti iar senzatia neplacuta de ud.
Dezavantajul este ca aceasta metoda pune o mare presiune pe copil – daca se scapa de mai multe ori decat reuseste sa se abtina va percepe acest lucru ca pe un esec, iar aceasta senzatie poate sa amane insusirea deprinderii de a merge la olita pana la o varsta destul de mare.