Inscrierea copilului la scoala nu este in sine un proces destul de usor nici pentru parinti si nici pentru copil. Pot exista situatii in care copilul refuza sa mearga la scoala invocand motive cat mai diverse care pot surprinde uneori.
Istetimea copilului poate pune in dificultate orice parinte. De cele mai multe ori copilul invoca motive de sanatate, de genul „ma doare capul” sau „ma doare burtica”. Ori de cate ori sustin un astfel de lucru parintii sunt tentati sa le spuna copiilor sa ramana acasa, nestiind ca in spatele acestor dureri stau ascunse probleme de acomodare.
Ori de cate ori parintii observa ca propriul copil refuza sa mearga la scoala este indicat sa discute cu copilul pentru a depista cauza adevarata. Incapacitatea copilului de a se adapta in colectivitate, teama de invatatoare, anxietatea, frica de notele proaste, oboseala, violenta din scoala pot fi cauzele adevarate ale refuzului copilului de a frecventa cursurile.
Imediat ce cauza este depistata rolul parintilor este acela de a incerca sa rezolve pe cat posibil problemele copilului. Ori de cate ori parintii constata ca micutului ii este teama de invatatoare, este anxios, ii este frica de notele proaste ori nu se poate acomoda usor in colectivitate trebuie sa poarte o discutie eficienta in care sa ii relateze rolul cu adevarat al scolii. O apropiere de invatatoare il va ajuta pe copil sa isi depaseasca temerile. In cazul in care nu puteti solutiona singuri aceste probleme este indicat sa apelati la sfatul unui medic specialist.
Stimularea empatiei (punerea in locul copilului) poate fi o metoda eficienta pentru ca micutul sa nu mai refuze sa mearga la scoala. Povestiti-i copilului cum procedati cand ati fost scolar, cum anume ati reactiona in cazul in care ar fi posibil sa repetati experienta scolii si cum v-ati integrat in colectivitate. De asemenea, rolul notelor nu trebuie vazut doar in sens negativ. Trebuie privit ca un procedeu de evaluare a performantelor sale scolare pe tot parcursul anului de studiu, in asa fel incat acolo unde exista lacune copilul sa le poata depasi prin invatare.