Una dintre cele mai eficiente metode in invatare si de stimulare a gandirii este ascultarea.
Prin ascultare, orice scolar va putea recepta informatia primita de la profesori, stocand o mare parte dintre aceasta. Pentru a-l transforma pe scolar intr-un ascultator activ va trebui ca profesorii sa ofere o informatie captivanta. In cazul in care le vom oferi copiilor doar date statistice, fara noima, o informatie mai mult decat tehnica, atunci mai mult ca sigur se vor plictisi si nu vor retine mai nimic din ceea ce li se transmite.
Pe langa rolul esential al dascalilor, parintii contribuie in mare masura la crearea unor tehnici de ascultat eficiente, educand astfel copiii sa asculte atenti ceea ce li se spune la scoala de catre profesori.
In acest mod s-a ajuns la concluzia ca prin ascultarea activa mai mult de 50% din informatie este ca si asimilata.
Cu toate acestea, pot exista si erori ale ascultarii. O mare parte din informatie poate fi stocata intr-un mod gresit, copilul dandu-i o alta interpretare. Tocmai de aceea, copilul va trebui sa completeze informatia asimilata in timpul orelor de clasa cu studiul individual, corectand astfel eventualele inadvertente aparute.
Putem stimula aceasta tehnica de invatare inca din primii ani de viata. Citindu-i o poveste, copilul va fi captivat de lectura. Pentru a testa daca copilul a fost atent si a ascultat tot ceea ce i-ati citit ii puteti pune mai multe intrebari din text ori il puteti ruga sa va redea ceea ce a auzit. In acest mod va veti putea face o parere cu privire la capacitatea sa de intelegere si eventual va veti putea corecta stilul de lecturare, oferindu-i copilului o informatie atragatoare.