Elevii din Romania afirma ca aloca 7 ore pe saptamana pentru temele de acasa, in comparatie cu 14 ore pe saptamana, atat cat aloca elevii din Shanghai (China), cel mai performant sistem de educatie din lume, potrivit studiilor Programului pentru evaluarea internationala a elevilor (PISA), realizate de Organizatia de Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD).
Conform analizei, timpul acordat de elevi pentru temele de acasa a scazut, in medie, cu o ora pe saptamana la elevii de 15 ani, in perioada 2003 – 2012. Specialistii in educatie pun scaderea numarului de ore alocat pentru teme, pe seama raspandirii accesului la Internet si a folosirii acestuia mai mult ca o unealta de divertisment si mai putin ca un mijloc educativ.
Psihologul Maria Verdi: “Temele pentru acasa nu ar trebui sa fie un moment de stres si presiune”
Specialistul in psihologia copilului, Maria Verdi considera ca temele pentru acasa sunt un lucru normal si nu ar trebui sa fie pentru acestia un motiv de stres si presiune. “Nu temele pentru acasa sunt generatoare de stari anxioase in randul elevilor. Societatea cere copiilor performanta, sunt evaluati prin note, elevii doresc performanta, astfel, temele pentru acasa reprezinta o unealta logica de crestere a performantelor. Pentru a obtine rezultate tot mai bune si pentru a-i motiva, copii au nevoie de incurajari permanente si feedback pozitiv din partea profesorilor si a parintilor. Criticile si acuzatiile blocheaza si tensioneaza relatiile dintre elevi si parinti sau profesori. Elevii, mai ales cei mici, au nevoie de multa repetitie si exercitiu pentru a invata un comportament. Necesitatea temelor este, in acest sens, benefica. Comportamentele invatarii se construiesc prin repetare”, afirma psihologul. Totodata, ii sfatuieste pe profesori si parinti sa evite vanarea greselilor facute de elevi, deoarece acestea sunt oportunitati reale de a invata. “Oferiti modele sanatoase din exemplul personal. Doar asa, copilul invata sa recunoasa greselile si sa gaseasca alternative de solutionare fara a se simti vinovati, fara a gasi vinovati. Cand invata un comportament nou (exemplu – limba straina, o materie noua etc), copilul are nevoie de multe repetari, teme si exercitii pana ajunge la performanta optima. El are nevoie sa stie ce a reusit pana in acel moment si ce mai are de invatat. Emotiile pozitive sunt un context bun de a invata, aceasta fiind asociata cu emotia pozitiva”, declara psihologul Verdi.
Daca spunem copilului ca nu lucreaza bine sau ca greseste, ii provocam o reactie emotionala negativa, generam conflicte atat ca parinte sau ca profesor, este de parere specialistul. “Reactia noastra negativa la greselile lor – ca parinte sau profesor – blocheaza performanta, tocmai pentru ca le-am generat disconfort. Ca raspuns la starea de tensiune, copilul va refuza sa-si faca temele sau va minti ca le-a facut, le va face in graba, fara a le acorda atentie. O alta evitare a temelor este implicarea in alte activitati mai distractive sau solicitarea ajutorului parintelui, motivand ca este greu, sau pur si simplu, fuga in internet cand parintele este ocupat cu alta activitate”, spune psihologul Verdi.
Psiholog: “Ajutati copilul sa inceapa tema, nu facandu-i tema!”
Temele pentru acasa pot fi prilej de invatare sau conflict, iar recomandarea psihologului este ca, inainte sa inceapa temele, copilul sa realizeze activitati placute, pentru a detensiona atmosfera. De foarte multe ori, spune specialistul, cand parintii vin obositi si stresati de la serviciu si trec direct la efectuarea temelor alaturi de copii, acestia preiau toata tensiunea.
“Pentru a gestiona eficient momentul pregatirii temelor pentru acasa, ca parinti, este necesar sa oferiti copilului posibilitatea de a se relaxa mai intai dupa ce a venit de la scoala, servind masa impreuna (daca este posibil) si dandu-i posibilitatea de a va impartasi impresiile despre acea zi de scoala. Stabiliti apoi momentul bun pentru efectuarea temelor, inainte de a se conecta la TV, internet sau afara la joaca. Spatiul in care copilul isi face temele este necesar a fi destinat acelei energii, fara obiecte, care ar putea sa-i distraga atentia. Este bine ca sinapsele lui sa functioneze cand invata / scrie doar pe aceasta activitate. Daca va manca ceva, va scrie, se va uita si la TV sau va naviga pe internet in acelasi timp, copilul se va disipa si va asocia toate aceste activitati cu invatatul”, afirma psihologul Maria Verdi. “Pe birou se vor gasi cartile si caietele de scoala, rechizitele scolare. Copiii mici au nevoie sa lucreze in liniste deoarece pot fi distrasi cu usurinta de la ceea ce fac. Este corect sa intrebati copilul despre tema de acasa, unii spun cu sinceritate ce au de facut pentru a doua zi. Ajutati copilul sa inceapa tema, nu facandu-i tema. Stati alaturi de copil la birou. Micii scolari au nevoie de ajutorul parintilor pentru a intra in rutina”, continua specialistul.
Psiholog: “Stimulati-l sa-si faca singur temele si laudati-l”
Multi copii nu inteleg sarcinile scolare, altii doresc sa faca altceva, sa se joace, sa butoneze telefonul, tableta, etc. Psihologul recomanda parintelui sa stabileasca, impreuna cu copilul, regulile de baza, de exemplu: “te poti uita la TV sau te poti juca pe Internet, dupa ce termini temele”. “Reamintiti copilului mereu regulile de baza. Incurajati-l cand isi face temele cu expresii de genul “Bravo, lucrezi foarte bine”. Aceste comentarii sunt foarte utile mai ales copilului de varsta scolara mica, pentru a se concentra pe ceea ce face si pentru asimilarea mai usoara a sarcinilor scolare. Oferiti ajutorul copilului doar daca acesta il cere. Stimulati-l sa-si faca singur temele, laudati-l. Daca greseste, aratati-i ce a facut bine si ajutati-l sa vada ce a gresit. Copilul scolar este in perioada de invatare a abilitatilor, greselile sunt inerente. Incurajati–l sa lucreze mai intai pe ciorne si apoi sa-si treaca tema pe caietul de curat cu care va merge la scoala. Verificati tema inainte de a termina”, ne sfatuieste psihologul.
Copiii doresc de cele mai multe ori sa arate parintilor ce au facut. De aceea, spune psihologul, au nevoie de validare si apreciere mai mult pentru efort decat pentru performanta. La finalul temelor, specialistul ne sfatuieste sa-i oferim recompense copilului. “Ii putem oferi un anumit interval de timp de vizionare TV, joaca pe calculator sau timp pentru joaca in aer liber. Stabiliti impreuna cu copilul timpul necesar navigarii online si supravegheati discret ce site-uri acceseaza. Folosirea fara masura a internetului, pe langa faptul ca le diminueaza complexul vitaminic B, Mg si Ca, creeaza dependenta. Un copil anxios, timid, un copil care se simte singur mai mereu, are un deficit de serotonina si dopamina (hormonii starii de bine), iar prin activitatile care ii aduc placerea (internetul, telefonul inteligent etc.), creierul lui normalizeaza acesti neurotransmitatori. Ajutati-l sa-si gaseasca abilitatile, sa devina creativ, traind in normalitate starea de bine, fara a fi nevoiti s-o preia artificial, din mediul virtual”, conchide psihologul psihoterapeut integrativ Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life.