Ca oameni, suntem incapabili să experimentăm gândurile sau emoțiile celorlalți. Atâta vreme cât mințile noastre sunt distincte de la individ la individ, cum putem noi interpreta gândurile sau intențiile celorlalți? Abilitatea noastră de a „citi” mintea celorlalți este aspectul cheie al dezvoltării conceptului de „sine” și al înțelegerii celorlalți și, în același timp, este fundația comportamentului social și a dezvoltării morale.
Folosim expresii de tipul „a mă pune în papucii celuilalt” pentru a descrie că înțelegem gândurile și emoțiile celuilalt și modul în care ele ne influențează comportamentul. Pentru a descie același proces, psihologii folosesc termenul de „teoria minții”. Teoria minții presupune faptul că oamenii pot înțelege că alții pot avea păreri, opinii, puncte de vedere diferite de ale lor. Deși nu este, încă, foarte clar la ce vârstă (exact) copiii au format un „rudiment ” al teoriei a minții, este evident că anii preșcolarității sunt anii „de tranziție”. Omul de știintă Steven Pinker dă exemplul unui copil care se juca cu mama lui. Aceasta avea o banană în mână pe care i-o dă copilului spunându-i că sună telefonul. Copilul, chiar dacă știe că banana e doar o banană, nu un telefon, ia banana și înțelege ce vrea mama lui de la el (să se joace de-a telefonul, nu să mănance banana).
De cele mai multe ori, copiii cu autism nu au formată această teorie a minții.
Cum testăm această teorie a minții?
„ Credința falsă” sau testul lui Sally-Anne: copilului îi sunt arătate două păpuși, Sally și Anne, o cutie mică, un coș mic și o mărgeluță/o minge. Sally se joacă cu mărgeluța/mingea și apoi o pune în coș (care este acoperit cu o păturică), apoi părăsește camera și se duce să se joace afară. Anne ia mărgeluța/mingea și se joacă cu ea, după care o pune în cutie (acoperită și ea). Sally se întoarce în cameră, iar copilul este întrebat: „Unde va căuta Sally mărgeluța/mingea?”. Copiii mai mari își dau seama imediat că Sally are o „credință falsă” despre locul în care se află mărgeluța/mingea; ea crede că este în coș, pentru că acolo a lăsat-o ea, dar este o falsă credință, pentru că noi știm că Anne a mutat-o. Dacă va spune că Sally o va căuta în cutie, acest lucru înseamnă că acel copil a înțeles că Sally are o credintă falsă și, în consecință, are formată „teoria minții”. Cei mai mulți copii de 4 ani vor spune că Sally va căuta mărgeluța/mingea în coș, însă perspectiva lor se va schimba rapid într-un an sau doi.
Mirela Tiganas
Psiholog clinician specialist/psihoterapeut
Tel.: 0751291115
www.psymind.ro
mirela.tiganas@gmail.com