De la nastere si pana la un an activitatile esentiale ale nou-nascutului constau in a manca si a dormi. Achizitiile legate de tonus si motricitate in aceasta perioada sunt deosebit de esentiale pentru dezvoltarea bebelusului de mai tarziu. Autor Claudia Gabriela Dumitriu, psiholog pentru nou-nascuti.ro
[imagebrowser id=1112]Din cauza hipertoniei membrelor si a lipsei tonusului axial, capul nou nascutului trebuie sustinut in perioada de dupa nastere. Chiar daca nou-nascutul nu se poate deplasa, intregul corp este antrenat intr-o stare de agitatie permanenta. Mainile se deschid si se inchid, picioarele au o miscare de pedalare, capul, gatul, gura se misca in diferite directii. Desi par haotice si fara sens la inceput, miscarile vor capata in timp semnificatie, orientandu-se catre atingerea si apucarea unor obiecte. Conform studiilor de specialitate, contractia musculara apare inaintea deplasarii membrelor.
La doua luni copilul isi poate mentine capul drept cand este asezat, si il poate intoarce pentru a contempla mediul inconjurator. La trei luni se joaca cu degetele, cauta sa apuce obiectele insa este stangaci si se poate lovi cu ele.
La patru luni poate sta asezat daca este sustinut, si pipaie obiectele cu consistenta tare, iar la cinci-sase luni incepe sa stea asezat singur, daca are un suport de care sa se poata sprijini, trece usor de la pozitia ventrala la cea dorsala, intoarce capul daca este strigat, prinde jucariile si le aduna langa el, are tendinta de a le duce la gura, iar daca mama nu este atenta, poate inghiti jucariile foarte mici, pipaie biberonul cand bea. Tot in aceasta etapa incepe sa se prefigureze schema corporala, prin urmare copilul isi formeaza o imagine asupra propriului sau corp, ca fiind diferit de al celorlalti, element care marcheaza inceputul individuarii.
Dezvoltarea bebelusului dupa 6 luni
La sapte luni incepe deja sa se deplaseze tarandu-se, incercand sa se ridice in picioare tinandu-se de obiectele din jur, isi cerceteaza din ce in ce mai mult corpul prin atingere, si incearca sa imite adultii. La opt luni copilul poate sta asezat fara sprijin, si incepe sa se ridice, cu ajutor, in picioare, controlandu-si mult mai bine motricitatea.
Capacitatea de a apuca si manevra obiecte se imbunatateste. La noua-zece luni, se dezvolta motricitatea fina, copilul poate culege obiecte foarte mici, precum scame sau firimituri, gesturile sale devin mult mai precise si orientate spre scop ( de exemplu, trage prosopul pentru a aduce la sine jucaria de pe el).
La unsprezece luni incepe sa mearga daca este tinut de maini, si incepe activitatile de explorare a mediului, traversand perioada marii curiozitati si cotrobaieli, datorata libertatii mai mari de miscare
Referinte bibliografice:
Dr. Pauline Morand de Jouffrey, “Psihologia copilului”, Editura Teora, Bucuresti, 2007