In zilele noastre putem intalni foarte multe cazuri in care copiii sunt nevoiti sa invete cel putin doua limbi simultan, inca de la o varsta frageda. Atat familiile care sunt formate din parteneri de nationalitati diferite, cat si cele care migreaza intr-o alta tara se vor confrunta cu aceste dileme: Care trebuie sa fie prima limba invatata? Ce limba sa vorbim in casa? La ce varsta ar fi bine sa invete ce-a de-a doua limba? Oare se va putea adapta sau ii vom afecta capacitatea de a se integra in societate?
Bilingvismul implementat de la o varsta frageda este considerat de o parte dintre persoane ca fiind o mare problema, in timp ce alte voci (si studii) spun tocmai contrariul, si anume ca acest proces este unul extrem de benefic.
Problema… pentru parinti
Invatarea a doua limbi simulat poate confuza copilul?! Vechile studii sunt contrazise de cele noi – astazi, bilingvismul este considerat ca fiind extrem de benefic, din toate punctele de vedere. Exista cazuri in care anumiti copii au probleme in a gestiona doua sau mai multe limbi, insa acest lucru se datoreaza in marte parte programului si schimbarilor la care au fost supusi.
Copiii semilingvi (cei care amesteca limbile si nu stapanesc nici una dintre ele la perfectie) ajung in aceasta situatie din cauza parintilor, care nu le asigura o consecventa a metodelor de invatare. Iata care sunt cele mai des intalnite cauze ale acestor tipuri de probleme:
- Atunci cand copilul refuza sa invete o limba si totusi este silit sa o faca;
- Atunci cand parintii schimba din mers strategia si implicit stilul de invatare al copilului (poate fi vorba de o schimbare de tara, scoala sau schimbarea limbilor care urmeaza sa fie invatate);
- Atunci cand copilul nu este sustinut si incurajat de parinti (sau cand exista un conflict – strategiile parintilor nu coincid);
- Atunci cand membrii familiei nu respecta un set de reguli cu privire la limbile vorbite si locatia lor (spre exemplu, tata vorbeste italiana, iar mama vorbeste romana).
Copiii bilingvi sunt mai destepti!
Copiii bilingvi gandesc altfel decat cei obisnuiti, mai ales daca procesul de invatare al celor doua limbi incepe din perioada prescolara, pentru ca ajung sa constientizeze foarte devreme faptul ca o persoana se defineste prin ceea ce invata si nu pentru ca asa a fost inzestrata din nastere.
Acestia pot deveni chiar mai buni pe o anumita limba decat cei monolingvisti, deoarece isi antreneaza mult mai des mintea si pun in miscare ambele emisfere cerebrale.
In ultimii ani, au aparut si studii care dovedesc impactul pozitiv pe care il poate avea bilingvismul in ceea ce priveste incetinirea imbatranirii cerebrale, spun specialistii portalului Familist.ro, care au punctat si faptul ca bilingvistii tind sa intarzie cu cativa ani aparitia bolii Alzheimer.