Două spectacole ale Teatrului Naţional din Bucureşti sunt invitate la actuala ediţie a Festivalului Teatrelor Naţionale ce se desfăşoară la Cluj, Dumnezeu se îmbracă de la second-hand de Iulian Margu, regia Ion Caramitru şi ActOrchestra, regia Horia Suru, creaţie colectivă.
Evenimentul este organizat de Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca şi se desfăşoară în cadrul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri, în perioada 28 noiembrie și 5 decembrie 2018.
Festivalul Teatrelor Naţionale aduce la Cluj cele mai bune producții teatrale realizate pe texte exclusiv românești, titrează presa clujeană. Între acestea, cu mare priză la public se dovedesc şi spectacolele TNB, iar pentru ActOrchestra, biletele s-au epuizat în câteva zile.
Distins cu Premiul Mihai Mihail la Festivalul de Comedie de la Galați, în 2016, spectacolul realizat în cadrul programului 9G la TNB, sub auspiciile Centrului de Creație și Cercetare Ion Sava, şi-a continuat cariera cu mult succes atât la sediu, cât şi în ţară şi dincolo de graniţe, bucurându-se de aceeaşi primire caldă oriunde a fost prezentat. Publicul este încântat să descopere că ActOrchestra nu este concert, nici teatru muzical, nici improvizaţie muzicală, nici exerciţiu de actorie… Este doar un joc la care se râde… serios, cu 3 actori – Petre Ancuța, Florin Călbăjos, Emilian Mârnea – şi încă 20 de parteneri… instrumente muzicale, care le pun talentul în valoare cu asupra de măsură. „Energie şi bună dispoziţie! Iată cu ce veţi pleca acasă de la ActOrchestra” scria în revista Cultura Cristina Rusiecki.
Între spectacolele ce se joacă la sala Mare a teatrului ce găzduieşte evenimentul, unul dintre cele mai aşteptate este Dumnezeu se îmbracă de la second-hand, programat în prima zi a festivalului.
Satiră învăluită în ritmurile valsului, „Dumnezeu se îmbracă de la second-hand” de Iulian Margu în regia lui Ion Caramitru este o surprinzătoare poveste a unei familii traversând deceniile, și a unui pian de marcă, pe turnanta istoriei.
„Ideea că procesul comunismului poate cuprinde comedii m-a frapat şi m-a făcut curioasă, cu atât mai mult cu cât presupuneam că e opera unui tânăr, aparţinând generaţiei pentru care amintirea persecuţiilor din comunism se reduce la faptul că erau obligaţi să îşi taie pletele sau barba. Pe de altă parte, numele lui Caramitru complica ecuaţia şi o făcea incitantă.
Nu cunoşteam textul, deci nu ştiu câte dintre ideile spectacolului în forma lui finală aparţin dramaturgului, câte regizorului şi câte scenografei, dar e clar că amestecul epocilor prin rotirea continuă a încăperilor decorului reuşeşte să îmbine nu numai râsul cu plânsul, ci şi satira cu nostalgia, băşcălia cu sentimentalitatea, deprimarea cu hazul de necaz într-un joc de puzzle care este, la urma urmei, chiar o definiţie a istoriei”, remarca Ana Blandiana în Observator cultural.
Tot în acest an, în luna mai, spectacolul a fost aplaudat la scenă deschisă de publicul sucevean, cu ocazia Zilelor Teatrului Municipal „Matei Vișniec”.
În distribuţia spectacolului veţi întâlni actori cunoscuţi ai Naţionalului bucureştean. În ordinea intrării în scenă: Lari Giorgescu, Dorin Andone, Carmen Ungureanu, Teodora Mareş, Armand Calotă, Fulvia Folosea, Eduard Adam, Ioan Andrei Ionescu, Florina Cercel.
Alături de celelalte Teatre Naţionale: „Lucian Blaga” – Cluj-Napoca, „Marin Sorescu” – Craiova, „Radu Stanca” – Sibiu, „Mihai Eminescu” – Chișinău, „Vasile Alecsandri” – Iași, „Mihai Eminescu” – Timișoara şi cel din Târgu Mureş, Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti participă, două zile consecutive, la evenimentul Festivalul Teatrelor Naţionale, realizat în cadrul programului ”România 100” cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale.