Anul trecut 25,16% dintre reclamatiile primite de Reteaua ECC-Net au vizat transportul aerian, printre problemele reclamate fiind cele legate de intarzierea si anularea zborurilor, pierderea sau intarzierea bagajelor. Anul acesta Centrul European al Consumatorilor Romania se axeaza mai mult pe informarea specifica persoanelor cu mobilitate redusa, forta majora sau copiii care calatoresc singuri.
MOBILITATEA REDUSA – Ti-ai rupt piciorul in vacanta? Ai reusit sa capeti o durere lombara si nu te poti misca?
Trebuie sa stii ca si in acest caz beneficiezi de anumite drepturi in plus, la fel ca orice alt handicap sau mobilitate redusa (aici intra si categoria batranilor care se deplaseaza greu).
Astfel, companiile de transport aerian nu-ti pot refuza rezervarea sau imbarcarea, atat timp cat dispui de un bilet sau o rezervare valabila, din cauza handicapului sau a varstei, cu exceptia unor motive de siguranta care trebuie motivate imediat.
Imbarcarea si taxele de inregistrare a bagajelor nu trebuie sa duca la o suplimentare a pretului. Totusi, trebuie sa adresezi o solicitare cu cel mult 48 ore inainte de zbor companiei pentru luarea in primire a echipamentului necesar, precum fotoliile rulante.
Compania aeriana si aeroportul trebuie sa fie in masura sa-ti asigure asistenta specifica in mod gratuit si sa aiba personal special, instruit in acest sens.
FORTA MAJORA – Greva controlorilor de trafic, atacuri teroriste, furtuna sau cutremur, toate sunt imprejurari extraordinare din cauza carora poti pierde zborul.
Imprejurarile extraordinare il exonereaza pe transportator de la plata compensatiilor, dar oare ce sunt acestea?
De regula, orice eveniment care nu a fost si nu a putut fi prevazut, nici evitat, reprezinta o imprejurare extraordinara. Ca sa-ti dam numai cateva exemple: calamitati naturale (eruptii vulcanice, cutremure), conditii meteorologice extrem de nefavorabile (furtuni, ceata densa, viscol, inghet), greve externe care nu pot fi controlate si limitate de compania aeriana (greva controlorilor de trafic), evenimente politice (razboi, atentate teroriste, revolte).
Defectiunile tehnice nu reprezinta insa imprejurari extraordinare decat in cazurile in care au fost provocate de evenimente care nu au putut fi prevazute si evitate, cum ar fi defectarea unui motor din cauza unui stol de pasari.
COPII CARE CALATORESC SINGURI – Vrei sa iti trimiti copilul in vacanta la bunica? Bunica din Romania vrea sa isi trimita nepotul la parintii care lucreaza in Europa?
Atunci cand un minor calatoreste neinsotit, trebuie sa stim ca reglementarile liniilor aeriene difera, prin urmare trebuie sa ne informam inainte de a achizitiona tichetul de calatorie. Unele companii nu ofera un astfel de serviciu. De obicei minorul trebuie sa aiba varsta cuprinsa intre 5 si 14 ani si sa fie adus la aeroport de un adult. Minorii care calatoresc la alta clasa, chiar daca in acelasi avion, sunt considerati a fi neinsotiti. Parintele sau tutorele completeaza un formular in care este mentionat un alt parinte sau tutore care il va prelua pe copil la destinatie. De cele mai multe ori acest lucru este considerat un serviciu al companiei aeriene, prin urmare se solicita cost suplimentar. Pentru coborare, minorul este mutat catre cea mai apropiata iesire astfel incat sa poata cobori in siguranta si sa poata fi preluat de o persoana care il va duce pana la locul de intalnire cu persoana adulta ce il va prelua.
Pentru mai multe informatii
Accesati:
http://www.eccromania.ro/media/pdf/Cum_Sa_calatoresti_cu_avionul_in_UE.pdf
Sau
http://www.eccromania.ro/media/pdf/Infographic_Drepturile_Pasagerilor.pdf