Asumarea responsabilităților este o provocare chiar și pentru adulți, cu atât mai mult este pentru copiii care abia pășesc în viață. Cu toate acestea, a-i învață ce înseamnă responsabilitatea nu este un lucru rău.
Iată câteva sfaturi prin care poți să îi îndrumi pașii către o viață de adult responsabil:
• Dă-i copilului ocazia de a avea activități variate, pentru a se simți competent și altfel decât la scoală;
• Încurajează-l cât mai mult posibil să se organizeze pentru a studia și gândi singur;
• Încurajează-l să se autoevalueze în termenii atitudinii și strategiilor folosite, atât la scoală, cât și cu prietenii, și ajuta-l să prevadă atitudinile și strategiile care îl apară în fata unei situații stresante;
• Dă-i diverse responsabilități pentru a înțelege că este util și capabil în diferite domenii;
• Pune-i în valoare demersurile, inițiativele și eforturile, asemenea rezultatelor școlare;
• Când un copil are un frățior sau o surioara care îl întrec în anumite situații, ajută-l să recunoască calitățile și slăbiciunile fiecăruia dintre ei;
• Nu lasă copilul să consacre mai mult timp temelor decât cel cerut de învățătoare. Dacă durata nu este suficientă, nu-l obliga să lucreze multă vreme, ceea ce adesea este inutil și nu face decât să-l deruteze. Este mai bine să se facă altfel decât să se facă mult;
• Atunci când este necesar, învață-ți copilul strategii diferite de cele pe care le folosește în mod obișnuit. Este esențial să insiști asupra responsabilității de a-și face singur temele.
• Trebuie să eviți să pui accentul pe rezultatele școlare ale copilului. Ar trebui să-i propui activități care necesita aceleași deprinderi că și cele câștigate la scoală, dar sub forme diferite și variate. Astfel poate fi incitat să memoreze numere de telefon, cântece, poezii etc. Jocurile educative îi permit în general copilului să-și exerseze noile îndemânări, distrandu-se și câștigând încredere în el;
• Învață-l câteva tehnici de relaxare, care pot să-l ajute în mod real când trece preintr-un stres intens în timpul evaluărilor;
• Folosește umorul pentru dezamorsarea situațiilor sau a tensiunii devenite prea mari;
• Dacă este dificil de aflat ce-l neliniștește la scoală, cere-i copilului să deseneze ce i s-a întâmplat. Nu este vorba aici de interpretarea desenului, ce de a-i oferi un mijloc de a exprima ceea ce trăiește;
• Evită amânarea problemelor până la extrem. Trebuie să încerci să înlături sau măcar să elimini factorii care le-au generat; daca nu, problemele nu fac decât să se agraveze.