Nu s-a scris foarte mult despre desenele copiilor si posibilele lor interpretari, deoarece acestea nu trebuie interpretate. Un copil care nu reuseste sa se exprime in cuvinte, poate sa se exprime prin desen.
Apoi mai exista si copii care nu mai deseneaza tocmai pentru ca parintii sunt prea curiosi sa afle ce vor sa spuna. Caci, daca micutul se exprima printr-un desen in fata psihanalistului, o fac pentru ca acest desen este secretul lor pe care vor inca sa il pastreze. Mai exista insa si alte moduri de exprimare prin confectionarea unor marionete sau prin joc, jocuri de cuvinte, sunete sau modelaj.
Un copil care nu face altceva decat sa deseneze, vede deseori lumea in doua dimensiuni, in schimb modelajul, chiar si foarte trist facut, este plin de viata. Aceste lucruri nu se pot face la scoala. Din momentul in care copilul invata literele, incepe sa scrie, sa deseneze pentru scoala, aceasta inseamna „activitate scolara”, in timp ce tot ce face acasa este exprimare afectiva, care daca mama este disponibila, poate constitui inceptul unei comunicari reale intre ea si copil, ceea ce o invatatoare care se ocupa de multi copii nu poate face.
Exista si alte lucruri pe care mama le-ar mai putea face: sa-si ajute fetitele sa modeleze sau sa deseneze ascultand muzica. Copiilor talentati le place mult acest tip de joc; le place sa-si deseneze visele, sa deseneze sau sa asculte povestile care li se citesc sau care sunt imaginate de mama, sa le ilustreze. E de retinut ca, dupa pubertate, copiii care nu au desenat pana atunci pot deveni pictori sau desenatori, iar cei dotati in copilarie isi pot pierde dupa aceea talentul.
Exista si copii talentati la muzica, care desi dezvaluie de mici o inclinatie catre aceasta arta, par oarecum distrati, lasand loc de intrebari parintilor, care nu sunt convinsi ca micutii au un drum concret inainte in lumea artistica. Dar, daca ai un copil caruia ii place muzica, de ce nu i-ai face educatie muzicala chiar si de la patru ani?
Exista si discuri care explica muzica adevaratilor compozitori copiilor mici. Ar fi interesant sa asculte muzica adevarata, nu numai muzica de varietati sau muzica inregistrata (spre exemplu muzica de cor a bisericii). Muzica este un mijloc de exprimare pentru multi copii sensibili. Apoi mai este si dansul, nu este suficient sa iti placa muzica si sa ramai pasiv. Muzica se adreseaza sentimentelor dar si muschilor si este important ca cel mic sa experimenmteze ceea ce simte, cu intreg corpul.
Simtul muzical apare foarte devreme. Urechea muzicala este foarte importanta si nu trebuie deformata cu piane de jucarie dezacordate. Daca in casa exista un pian, trebuie avut grija sa fie acordat. Clapele nu trebuie lovite la intamplare, iar fiecare sunet sa fie numit cu numele lui: notele sunt ca persoanele, se cunosc si se recunosc dupa nume.
Sursa: Cand apare copilul, Francoise Dolto