Cand copiii intra in clasa intai, ei trebuie sa aiba aptitudini conversationale foarte bune. Probabil ca tu ii vorbesti copilului tau aproape ca unui adult. Dar asta nu inseamna ca limbajul secret al comunicarii nonverbale este mai putin important decat atunci cand era mai mic.
Limbajul secret este mai important ca niciodata, deoarece comunicarea nonverbala eficienta este esentiala pentru succesul social si scolar al copilului tau. Ca exemplu il putem lua pe David, un elev in clasa a II-a. Familia lui tocmai s-a mutat si nu cunoaste nici un profesor sau elev. David este nelinistit la gandul ca trebuie sa-si faca alti prieteni si ca trebuie sa aiba succes in noua sa clasa, dar este timid si retinut.
In clasa ii este greu sa urmareasca ce spune invatatoarea. Are un anumit accent, iar invatatoarea vorbeste mai repede decat este el obisnuit. Ea pare draguta, dar David crede ca le acorda mai multa atentie copiilor care stau in fata si care ridica mana mai repede pentru a raspunde intrebarilor ei. (Probabil ca David are dreptate. Cei mai multi dintre profesori le acorda mai multe atentie si mai mult feedback pozitiv elevilor care „arata” ca prind mai repede).
David este cat se poate de retinut. Nu vrea sa fie respins sau rusinat, asa ca sta singur si evita sa se uite la ceilalti. Chiar si atunci cand cineva se aseaza alaturi de el, isi incruciseaza bratele peste piept si se uita in alta parte. Toate aspectele comportamentului spun „Lasati-ma in pace!”, si exact asa fac toti ceilalti copii.
Apoi mai este si Livia, eleva in aceeasi clasa. A fost diagnosticata cu ADHD (tulburare de deficit atentional si hiperactivitate) si chiar daca isi ia medicamentele si face terapie, tot nu este in concordanta cu ceilalti elevi. Livia pare sa spuna in permanenta ce nu trebuie si cand nu trebuie. Ea nu prea reuseste sa „citeasca” mesajele nonverbale ale celorlalti. Incepe sa se laude colegei cu noua sa bicicleta si, chiar daca aceasta intoarce privirea, Livia nu realizeaza ca laudorosenia ii face pe oameni sa se indeparteze de ea.
Cei mai multi copii ar intelege ca ceva nu este in regula atunci cand un alt copil le-ar intoarce spatele, dar Liviei ii scapa aceasta, la fel cum nu are si ceea ce psihologii denumesc „incapacitatea de a invata limbajul nonverbal”. Pur si simplu, nu intelege nimic din mesajele nonverbale pe care i le trimit copiii si adultii prin intermediul limbajului corporal, la fel ca acei copii care sufera de incapacitatea de a citi si care nu inteleg semnificatia literelor si a cuvintelor.
Din fericire, copiii ca David, care au probleme in a transmite semnale nonverbale adecvate, si copiii precum Livia, care au dificultati in a interpreta indiciile oferite in relatiile sociale, pot fi ajutati, asa cum poate fi ajutat si copilul tau.
Sursa: Limbajul secret al copiilor, Lawrence S. Shapiro