Metodele de stimulare a motivatiei scolare sunt destul de numeroase si tin, in mare masura, de abilitatile parintilor si ale cadrelor didactice.
Performanta scolara se identifica de cele mai multe ori cu evaluarile facute de cadrele didactice, precum si cu rezultatele obtinute in cadrul concursurilor nationale si internationale. Pentru a fi intr-adevar un elev bun este necesar ca toti factorii interni si externi sa fie prielnici obtinerii unor performante inalte.
Desigur, foarte importanta este zestrea genetica sau factorul ereditar. Felul in care este inzestrat copilul inca de la nasterea sa determina performante mai inalte sau mai putin inalte. Acestuia i se va adauga alte conditii externe, care nu tin neaparat de particularitatile individuale ale copilului.
Potrivit specialistilor, performantele scolare vor putea fi obtinute in functie de motivatie. Pentru ca un elev sa atinga standardele cerute de cadrele didactice este nevoie ca acesta sa fie motivat sa invete. Ori de cate ori ii soliciti copilului tau sa invete, te vei putea confrunta cu o intrebare aparent simpla – “de ce?”. Ei bine, daca vei reusi sa ii oferi un raspuns corect la o astfel de intrebare, pe care sa il poata intelege, adaptat varstei sale, mai mult ca sigur acesta iti va urma sfatul. Cu alte cuvinte, una dintre metodele de stimulare ale motivatiei scolare este comunicarea adaptata varstei copilului. Ori de cate ori ii vei oferi un raspuns de genul “este bine sa inveti intrucat vei deveni cel mai bun arhitect”, mai mult ca sigur nu vei reusi sa ii captezi atentia. In cazul in care ii vei explica in termeni simpli, adaptati varstei sale, faptul ca este bine sa inveti intrucat in acest mod va cunoaste mediul care il inconjoara, mai mult ca sigur vei putea fi placut surprins sa observi mult mai multa perseverenta si motivatie din partea sa.
Potrivit psihologilor, unii parinti considera ca una dintre cele mai bune metode de stimulare a motivatiei este recompensa. Cu toate acestea, astfel de daruri oferite ori de cate ori copilul ajunge sa ia o nota mare la scoala nu sunt intotdeauna potrivite, elevul invatand de cele mai multe ori superficial, de dragul unei note mari. Pentru ca un astfel de criteriu sa functioneze la nesfarsit este indicat ca premiul oferit sa fie diferit fata de cel cu care l-ai obisnuit si adaptat dorintelor sale.
Destul de curios este faptul ca unii copii nu au nevoie de recompense ori premii pentru studia o anumita materie, invatand neconditionat. Specialistii sunt de parere ca in cazul lor motivatia este una intrinseca, tinand de dorintele interne de a studia si de a se ridica la standarde inalte.