Prea putini copii iubesc temele. Dar de cele mai multe ori, chiar atitudinea parintilor sau a bunicilor fata de scoala creeaza aversiunea copilului fata de teme. Bietul copil – il caineaza adultii – in loc sa se joace, sa se uite la desene etc, sta sa-si piarda timpul cu temele astea. Nu e de mirare ca cel mic se va simti pedepsit. Ce poti face cand nu ii plac temele.
Cum il poti ajuta cu temele
- Nu-l lasa pe cel mic sa joace rolul de victima. In loc sa se planga de cat de multe teme are de facut, faceti impreuna un plan de activitasi, care sa includa si temele, dar si alte activitati care ii fac placere.
- Ajuta-l sa-si gaseasca materiile preferate – cumpara-i carti cu activitati conexe, care reiau intr-un mod mai dragut si mai interesant pentru copil informatia din manuale si o completeaza.
- Incurajeaza-i interesul pentru cunoastere, nu lauda numai notele de 10, caci nu va putea mentine stacheta intotdeauna atat de sus si orice nota mai mica il va descuraja ulterior.
- Nu uita de pauza – ca si in cazul adultilor, care sunt sfatuiti in cadrul instructajelor de protectia muncii sa isi ia 10 minute de pauza la fiecare ora, si copiii au nevoie de pauze. De altfel, nu degeaba orele de scoala sunt despartite prin recreatii. Procedeaza la fel si acasa – daca stie ca va fi tintuit la birou pana isi va face toate temele, va refuza din start sa se apuce de ele.
- Ajuta-l atunci cand are dificultati, dar nu-i face tu temele – copilul nu va intelege nici metoda ta de predare si nici ce i s-a spus la scoala. Iar in plus, daca tu ii faci temele, nu va mai depune vreun efort nici la scoala,iar la vreo lucrare la care nu va avea ajutor veti avea amandoi supriza de a va trezi cu o nota proasta.
- Copiilor nu le plac temele si pentru ca nu inteleg ce au de facut. Neatenti la scoala, se trezesc acasa ca au de rezolvat probleme, fara sa stapaneasca notiunile necesare pentru a le putea efectua. Mai intai trebuie sa recapituleze notiunile in baza carora sunt structurate acele probleme, exercitii, cerinte din cadrul temei. Daca cel mic nu intelege anumite informatii, incearca sa le ”traduci”, adaptandu-le nivelului lui de intelegere sau apeland la notiuni si exemple practice, care ii sunt familiare.
- Planifica macar o data pe luna un weekend de activitati educative, in care nu doar sa iesiti intr-un parc, la film, la mall sau la locuri de joaca, ci sa mergeti la vreun muzeu, intr-o salina, intr-un obervator astronomic sau o gradina zoologica – creierul asimileaza mai repede informatii pe care le vede. Studiile arata ca retinem doar 10% din ceea ce citim, 20% din ceea ce auzim, dar 50% din ceea ce vedem si auzim simultan si 80% din ceea ce ni se si explica atunci cand vedem sau auzim.