Cum au fost afectați copiii noștri de pandemie și cum le-a fost afectată viața socială, dar mai ales cum îi putem ajuta noi să treacă mai ușor de aceasta perioadă, vorbim cu dna. psiholog, conferențiar universitar dr. Tamara Bîrsanu.
Cum îi putem ajuta pe cei mici să treacă mai ușor prin această perioadă de distanțare socială?
Dna dr. conferențiar Tamara Bîrsanu: Putem ajuta copiii noștri doar prin prezența noastră în viața lor. Este important să fim acolo, să fim prezenți, să facem lucruri împreună, să generăm contexte în armonia interioară a copiilor. Acest lucru îl putem genera doar transmițând starea noastră de echilibru prin conștientizarea părților bune și mai puțin bune din orice situație. Mă bucură să vedem lucrurile bune în orice fel de situație, de aceea cred că pandemia a venit și cu ceva bun ca de exemplu: timpul petrecut în familie a fost mult mai mare, posibilitatea de a ne cunoaște pe noi înșine și pe copiii noștri în adaptabilitatea la schimbare, etc.
Cât de important este ca cel mic să aibă prieteni, să înțeleagă de la o vârstă fragedă care este rolul prieteniei în viața lor?
Dna dr. conferențiar Tamara Bîrsanu: Prietenia satisface din punct de vedere psihologic una din nevoile psihologice de bază-conectarea. Satisface, de asemenea, și nevoia de apartenență. De aceea ”puterea găștii” este una uriașă. Care dezvoltă inteligența socială. Socializarea se transmite de la părinți. Iar mama este formatorul și tata creatorul. Apoi intervine mediul. Părinții transmit copiilor tot ce știu, simt și ceea ce sunt ei. De aceea este important să știm cine suntem.
Cum îi pot ajuta desenele animate educative de la Minimax, pe cei mici să fie mai sociabili și să lege prietenii strânse, precum poneii din ”Micul meu ponei: viață de ponei”?
Dna. dr. conferențiar Tamara Bîrsanu: Imaginea este baza gândirii și mă bucur că au fost alese aceste personaje.
Căluții, poneii, sunt animale cu vibrație înaltă, cu o energie benefică copiilor și nu numai. La fel ca și delfinii si cățeii. Aceste animalute sunt folosite în terapii nu numai pentru a trata copii cu autism si copii cu alte deficiențe în dezvoltare. Cât și oameni adulți cu deficiențe și batrâni. Aceste vibrații înalte sunt transmise copiilor și îi ajută în recuperare.
Care sunt primele 5 nevoi după care trebuie să ne ghidăm atunci când vorbim de educația copilului nostru?
Dna dr. conferențiar Tamara Bîrsanu: Eu consider că ar fi bine să generăm aceste nevoi prin noi și să le împlinim copiilor noștri, în primul rând, nevoia afectivă, pentru că dacă nu e iubire, nu e nimic.
Nevoia de siguranță – să simtă prezența noastră, astfel vor simți că sunt în siguranță.
Nevoia de explorare, de competență, nevoia de experimentare – copilul vrea să experimenteze. Adică își împlinește nevoia de a ști, de a cunoaște.
Atunci când îi spunem copilului ”nu ai voie”, ”nu se poate”, etc. îi tăiem conexiunea neuronală. Și nu în ultimul rând, nevoia de independență sau conștientizarea. Independența aceasta se formează prin comunicare cu semenii lor, în tabere, să îl lăsăm să se autodeservească, iar copiii își doresc această independență.
Copiii noștri vor fi afectați de pandemie? Vor urma repercusiuni?
Dna dr. conferențiar Tamara Bîrsanu: Cred că această perioadă va avea repercursiuni și spun acest lucru pentru că este bine să facem ceva, chiar să acționăm.
Este momentul să ne întoarcem spre copiii noștri, spre noi, prin propriul nostru exemplu, să ne străduim să corectăm aceste lacune, aceste emoții distructive cu care am fost alimentați cu toții în toată această perioadă – frică, furie, tristețe. A fost o pandemie a fricii, emoția de disconfort cu care ne naștem. Acționăm prin adaptabilitate și prin conștientizarea emoțiilor de disconfort care au fost hrănite în această perioadă.
Repercusiunea pandemiei poate fi văzută chiar și acum prin nivelul ridicat de bullying în școli. Deja s-a constatat că cei întorși în școală au un potențial al agresivității mai ridicat din cauza insuficienței de comunicare fizică. Pentru că o izolare se produce doar prin izolare și o minte se dezvoltă doar cu altă minte.
Acestea sunt generate de diminuarea respectului de sine, de comparațiile cu alti copii pe care părinții le fac în mod repetat și nu uitați că judecata lezează
- respectul de sine,
- acceptarea de sine,
- stima de sine
- încrederea în sine.
Este bine să evităm să comparăm copiii întrucât toți suntem diferiți, avem calități diferite, iar principiul unicității și diferențierii să ne străduim să-l respectăm cu toții.
Cum putem crește oameni frumoși?
Dna dr. conferențiar Tamara Bîrsanu: Să înlocuim din vocabularul nostru sintagma ”trebuie să…” cu ”este bine să”, ”mie mi-ar plăcea să …”. Copiii au nevoie de iubire, atenție și acceptare.
Comunicarea este baza universului și este important să punem limite. Dar cu blândețe și cu hotărâre. Învățământul cu iubire poate să educe oamenii sănătoși și frumoși. Avem datoria să învățăm copiii că nu suntem mai frumoși sau mai urâți. Nu suntem mai deștepți sau mai puțin deștepți. Suntem diferiți precum florile din grădină. Să evităm etichetarea și compararea.
Televiziunea Minimax lansează chiar de Ziua Internațională a Copilului, de 1 iunie, un nou serial educativ care pune accentul pe importanța prieteniei și importanța colaborării între copii.
Un bun prilej de a petrece timp împreună cu copilul, urmărind, zilnic de la ora 18:30, un desen plin de prieteni, culoare și distracție, ”Micul meu ponei: viață de ponei„!
În ”Micul meu ponei: viață de ponei” copiii descoperă partea amuzantă a prieteniei! Așa cum alții își vizitează prietenii acasă după școală, poneii își petrec majoritatea timpului la Sugarcube Corner. Aici Pinkie Pie servește cupcake-uri cremoase celor mai bune cliente din lume – prietenele ei!