In ultimii ani, studiile complexe de imagistica le-au permis cercetatorilor sa observe in detaliu cum functioneaza creierul uman in diferite etape de varsta. S-a ajuns astfel la concluzia ca exista diferente importante intre baieti si fete in modul in care se dezvolta si se maturizeaza structurile neuronale, ceea ce explica de ce comportamentul acestora este diferit. Desi rezultatul final – ca adult – este in mare parte acelasi, “drumul” pe care il parcurge creierul catre maturizare difera ca succesiune a etapelor intre cele doua sexe.
Cea mai importanta concluzie este aceea ca nu exista diferente in CE si CAT pot invata fetele si baietii, dar exista diferente in CUM invata. Este util ca parintii sa cunoasca aceste detalii pentru a-si seta corect asteptarile fata de copiii lor si a-i ajuta corespunzator.
Iata doar cateva exemple:
– Fetitele vorbesc, in general, mai repede si mai bine decat baietii. La aceeasi varsta, vocabularul lor este mai bogat si inteleg mai bine subtilitatile de limbaj si incarcatura “non-verbala” a exprimarii celorlalti (semne, gesturi, tonalitate, intonatie etc). Abilitatile lingvistice mai bune ale fetelor fata de baieti se regasesc si la varste mai mari, inclusiv la adulti, ceea ce le face pe fete sa aleaga si sa performeze mai bine in meserii care implica aptitudini verbale inalte. In consecinta, fetitele raspund mai bine stilului educational care merge pe explicatii verbale si dialog, in timp ce baietii prefera exemple practice, concrete, vizuale, si mai putine vorbe. Iata de ce, cel putin in clasele primare, baieteii sunt mai dezavantajati de stilul de predare in mare parte verbal din scoala. Creierul lor fiind predominant vizual si mai putin verbal, ei invata mai greu stand pe scaun si ascultand ce li se spune. In schimb, daca au posibilitatea sa se miste, sa manipuleze obiecte, sa vada imagini si scheme grafice, invata mult mai repede.
– Baietii par sa invete mai usor matematica si fizica intrucat creierul lor este mai orientat catre operarea cu simboluri abstracte si imagini. In schimb, au mai putina rabdare pentru a invata in sarcini de rutina, percepute ca plictisitoare, pentru ca nivelul lor de serotonina si oxitocina din creier este mai scazut decat al fetilelor, baietii avand nevoie de mai multa stimulare si lucruri noi si interesante de vazut si de facut.
Citeste continuarea pe SFATULPARINTILOR. RO.