Organizatiile semnatare solicita plenului Senatului Romaniei sa respinga propunerea legislativa privind redefinirea familiei, intrucat aceasta nu este nici necesara, nici oportuna si contravine standardelor de drepturile omului asumate de statul roman si garantate cetatenilor prin articolul 26 din Constitutia Romaniei, ce protejeaza viata privata si de familie a tuturor. Adevaratul scop al initiativei este acela de afirmare si perpetuare a discriminarii in baza orientarii sexuale, scop care contravine dreptului la demnitate umana, obligatiei statului roman de non-discriminare si principiului egalitatii. Posibila suprapunere a referendumului cu alegerile parlamentare urmareste deturnarea procesului electoral, poluarea acestuia cu mesaje homofobe si limitarea posibilitatii de analiza corecta, de informare si educare a intregii societati. Mai grav, organizarea unui referendum pe aceasta falsa problema a redefinirii familiei distrage atentia societatii de la dificultatile majore cu care se confrunta familiile din Romania, precum saracia, lipsa accesului la educatie si servicii de sanatate, somajul, violenta domestica si absenta unor programe adecvate de protectie si asistenta sociala.
Propunerea de modificare a Constitutiei, venita din partea unor organizatii conservatoare si religioase, cu sustinerea explicita a Bisericii Ortodoxe Romane si a unor culte din Romania, departe de a rezolva o criza demografica asa cum se pretinde, vizeaza stigmatizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale si transgender (LGBT) si excluderea lor, pe cat posibil, din societate, prin negarea unor drepturi civile, ce tin de reglementarea relatiilor interpersonale si protectia vietii lor familiale. Initiativa urmareste substituirea institutiilor civile ale statului, institutii deschise tuturor cetatenilor, si redefinirea acestora din perspectiva religioasa majoritara. Chiar mai ingrijorator este ca aceste organizatii vizeaza modificarea Constitutiei concomitent cu alegerile parlamentare din 2016, folosind deseori un discurs instigator la ura care are potentialul de a genera o intreaga campanie electorala bazata pe homofobie si nu pe proiecte politice. Acest fapt creeaza un risc major pentru siguranta persoanelor LGBT atat in spatiul public, cat si in mediul profesional, educational sau in interactiunea cu autoritatile publice.
Parlamentarii, in analiza propunerii de modificare a Constitutiei, trebuie sa retina urmatoarele puncte:
- Propunerea de modificare a articolului 48 din Constitutie constituie un exercitiu inutil, manipulator si generator de ura la nivelul intregii societati – modificarea articolului 48 in modul solicitat de initiatori nu aduce efecte juridice imediate in folosul persoanelor heterosexuale casatorite sau care intentioneaza sa se casatoreasca si nu imbunatatesc conditia familiei in societate.
- Modificarea articolului 48 pentru a reflecta protectia cuplurilor casatorite heterosexuale doar in scop procreativ ignora diversitatea intrinseca a familiilor din Romania si risca sa scoata in afara protectiei constitutionale cuplurile heterosexuale stabile, dar necasatorite, cuplurile heterosexuale casatorite care nu au copii, cuplurile heterosexuale cu copii nascuti in afara casatoriei, familiile monopartentale, familiile extinse in care bunicii sau alte rude apropiate cresc copii, dar si familiile bazate pe cupluri de acelasi sex, care in acest moment nu sunt protejate de nicio prevedere a legislatiei din Romania.
- Incalcarea dreptului la viata privata prin substituirea unei institutii civile cu una religioasa, nu trece testul constitutional de restrangere a drepturilor fundamentale, contravenind prevederilor constitutionale si standardelor de drepturile omului asumate de stat.
- Politicile publice si cele constitutionale nu se pot formula in baza unor prejudecati. Mai mult, perceptiile sociale in privinta persoanelor LGBT in Romania sunt in continua schimbare, si nu putem formula politici constitutionale in baza unor opinii si prejudecati de moment, mai ales in conditiile in care opinia publica fata de persoane LGBT a devenit mai toleranta si inclusiva in ultimii 20 de ani.
- O analiza comprehensiva a institutiei familiei in societatea romaneasca, a diversitatii acestor modele existente, a nevoilor reale si a mijloacelor pe care statul le are la indemana pentru a sprijini diversitatea familiilor nu poate fi realizata contra-cronometru, in context electoral, incurajand discursuri populiste nocive. In contextul dat, se urmareste exclusiv instrumentalizarea homofobiei si deturnarea dezbaterilor electorale legitime in cadrul unui referendum organizat ca mijloc de blamare si excludere a persoanelor homosexuale.
Rolul Parlamentului este acela de a promova un dialog consolidat, responsabil si tolerant in privinta minoritatilor, ceea ce nu se poate realiza in contextul unui vot popular asupra unui subiect in care populatia nu are acces la informatie suficienta si echilibrata pentru a putea formula o decizie. Reamintim membrilor Parlamentului ca referendumul local trebuie anuntat cu minim 20 de zile inainte de organizarea lui. Parlamentul nu trebuie sa ignore un minim standard democratic, prin organizarea unui referendum national cu o campanie mai scurta de informare decat cea reglementata pentru consultarea populatiei la nivel local.
Organizatii semnatare (in ordine alfabetica):
1 | ActiveWatch |
2 | Agentia Impreuna |
3 | Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) |
4 | Asociatia ACCEPT |
5 | Asociata Ema |
6 | Asociatia „Help to Heart (Ajuta Viata)” |
7 | Asociatia ANAIS |
8 | ASOCIATIA ATELIERE FARA FRONTIERE |
9 | Asociatia CERC – Centrul European de Resurse Creative |
10 | Asociatia E-Civis |
11 | Asociatia E-Romnja |
12 | Asociatia Filiala Sfantul Stefan Barlad |
13 | Asociatia Front |
14 | Asociatia Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului – GRADO |
15 | Asociatia HUMAN CATALYST |
16 | Asociatia Institutul Prezentului |
17 | Asociatia LGBTeam |
18 | Asociatia Lindenfeld, programul Campanie Impotriva Homofobiei si Transfobiei |
19 | Asociatia Maatka PHI |
20 | Asociatia Mame pentru Mame |
21 | Asociatia MetruCub – resurse pentru cultura |
22 | Asociatia Miscarea Civica Militia spirituala |
23 | Asociatia Misiune Nobila |
24 | Asociatia Necuvinte |
25 | Asociatia One World Romania |
26 | Asociatia Pas Alternativ |
27 | Asociatia Pentru Dialog Intercultural |
28 | Asociatia pentru Libertate si Egalitate de Gen- A.L.E.G. |
29 | Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc |
30 | Asociatia Plural |
31 | Asociatia Sens Pozitiv |
32 | Asociatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta |
33 | Asociatia SPICC (Solidaritate, Participare, Incluziune, Comunicare, Cooperare) |
34 | Asociatia Umanista Romana |
35 | ASOCIATIA VIITORUL TINERILOR |
36 | ASUR – Asociatia Secular-Umanista din Romania |
37 | ATU – asociatia pentru tranzitie urbana |
38 | CARUSEL |
39 | Centrul de Actiune pentru Egalitate si Drepturile Omului (ACTEDO) |
40 | Centrul de Resurse Juridice |
41 | Centrul de Resurse pentru participare publica – CeRe |
42 | Centrul de Studii in Idei Politice (CeSIP) |
43 | Centrul de Studii Internationale |
44 | Centrul de Studii Juridice si Drepturile Omului |
45 | Centrul Euroregional pentru Initiatie Publice (ECPI) |
46 | Centrul FILIA |
47 | Centrul pentru Inovare Publica |
48 | Centrul pentru Jurnalism Independent |
49 | Centrul pentru Studiul Democratiei |
50 | Consiliul Tineretului din Romania |
51 | Federatia ONG Muntenia |
52 | Fundatia Centrul de Mediere si Securitate Comunitara |
53 | Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate |
54 | Fundatia Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate |
55 | FUNDATIA COMPARTIR |
56 | Fundatia Gabriela Tudor |
57 | Fundatia Little Johns |
58 | Fundatia PARADA |
59 | Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile |
60 | FUNDATIA PROIECTUL DE EDUCATIE CIVICA SI DEZVOLTARE ACADEMICA |
61 | Funky Citizens |
62 | Giuvlipen The Roma Feminist Theatre |
63 | Institutul pentru Politici Publice |
64 | Make a Point |
65 | MCA ROMANIA – CENTRUL PENTRU MONITORIZAREA SI COMBATEREA ANTISEMITISMULUI DIN ROMANIA |
66 | Median Research Centre |
67 | MozaiQ |
68 | Pieces of Heaven |
69 | PSI Romania, programul Eu Sunt! Tu? |
70 | Romanian Harm Reduction Network |
71 | Romanian Women Lobby |
72 | SEXUL vs BARZA |
73 | Societatea Academica din Romania |
74 | Societatea de Analize Feministe AnA |
75 | Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala (SECS) |
76 | Societatea Independenta Romana a Drepturilor Omului – SIRDO |
77 | Tineri pentru Tineri |
78 | TRANSform |
sursa foto: www.mirror.co.uk