Exista tendinta ca pedeapsa verbala sau fizica sa provina mai degraba din frustrarea parinteasca, decat dintr-o metoda didactica bine gandita. Componenta esentiala a pedepsei este aceea de a cauza durere si principalul scop este acela de a pune capat unui anumit comportament sau de a crea teama fata de o viitoare pedeapsa, impiedicand astfel repetarea comportamentului respectiv.
Pedeapsa verbala poate afecta in mod negativ perceptia de sine a copilului si, totodata poate fi o bariera in calea comunicarii. Pedeapsa verbala implica adesea jigniri si comentarii umilitoare si degradante. Pedeapsa fizica presupune bataia la fund si loviturile. O astfel de pedeapsa te invata mai ales ce nu trebuie facut. La extrema, aceasta metoda poate deveni un abuz. De obicei, pedeapsa fizica simpla nu schimba sentimentele copilului, nu-l ajuta sa se simta iubit sau sa comunice mai bine.
Pe de alta parte iti poti imagina ca esti la locul de munca intr-o pozitie inferioara, si cineva te umileste constant si te pedepseste fizic pentru greselile facute. De asemenea iti poti inchipui ca seful tau nu iti arata in mod respectuos cand, unde si cum ai gresit si nu ti se spune ce anume inseamna sa iti faci treaba cum se cuvine. Prin invatarea sarcinii vei fi incetinit din cauza ingrijorarii si a indignarii la gandul ca vei fi pedepsit sau jignit. Vei deveni extrem de incurcat in legatura cu rezolvarea problemei si excesiv de preocupat cu realizarea activitatilor in mod corect.
Un indrumator bun stie ca cei din subordine se descurca cel mai bine cand ambele parti colaboreaza, in baza respectului reciproc, nu a fricii. Parintii, in calitate de indrumatori buni, reusesc mai bine sa modifice comportamentul problematic al copilului atunci cand teama este redusa, schimbarea este abordata colaborand si se utilizeaza un anumit stil didactic. Asadar, ce alte tipuri de reactie negativa ar fi mai bune? Pune-l pe copil sa repare, sa inlocuiasca, sa faca modificari sau sa returneze, retrage-i privilegiile atunci cand se poate, toate acestea reprezinta reactii eficiente la un comportament necuviincios, mai ales ca esti constient de punctul de vedere al copilului.
Iata cateva solutii care garanteaza cu sanse mari de succes ca micutul va intelege de ce este nevoie sa-si ceara scuze sau sa faca o anumita fapta. In acest fel il vei invata despre corectitudine, respectul fata de ceilalti si de ce exista reguli pentru purtarea in societate. Astfel se modeleaza un comportament prin care copilul invata despre astfel de valori; asadar aceasta este o cale mai eficienta de a obtine comportamentul dorit, in comparatie cu simpla pedepsire care are ca scop producerea durerii.
- O reactie care in mod evident arata ca stricarea unui obiect, incalcarea unei reguli sau a unei limite duc la consecinte negative;
- Dezaprobarea ta imediata fata de ceea ce s-a intamplat. Pentru rezultate optime, aceasta trebuie facuta printr-o afirmatie limpede, ferma si scurta cu privire la comportament: „Lovirea nu rezolva problema pe care o aveti tu si fratele tau”;
- Pune-l pe copil sa repare sau sa inlocuiasca obiectul stricat;
- Restrictionarea unui privilegiu sau a unei libertati pentru o perioada, poate constitui o consecinta negativa potrivita in cazul incalcarii unei reguli sau a unei limite. Printre astfel de urmari se pot enumera si cererea de scuze sau imbunatatirea situatiei prin realizarea unei actiuni anume.
Sursa: Ajutat-ti copilul sa revina pe calea cea buna, Kenneth H. Talan, Editura Trei